Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2007, 13:20   #1
BU595
ScanFlyer Silver

BU595's Avatar

Default "Min nye helt" fra vg.blogg

Min nye helt
Skrevet av Tore Johansen 9. mars 2007, klokken 00.15

Jeg har fått en ny «helt», en person jeg kommer til å se opp til i lang tid fremover.

Han heter Geir Larsen, og er pilot i SAS Braathens.

Neida, han har hverken reddet mange passasjerers liv, eller gjort noe annet heftig og dramatisk.

Derimot har han tatt et offentlig oppgjør med sikkerhetshysteriet på norske flyplasser - og den langt på vei skandaløse behandlingen mange passasjerer utsettes for av jyplinger med alt for vide fullmakter.

Sikkerhetsreglene på norske flyplasser har blitt hysteriske. I likhet med passasjerene blir vi ofte møtt med en frekk tone i stedet for høflighet. Hver dag får en dårlig start når vektere gir ordre om å «få av deg beltet» i stedet for å snakke til oss på en høflig måte.

Vi diskuterer sikkerhetskontrollene på jobb hver dag, men for ikke å hisse oss for mye opp, prøver vi å begrense oss, sier Larsen til avisa Nordland.

Og han gir flere eksempler på galskapen:

Vekterne stikker metalldetektorer opp under skjørtene på kvinnelige kabinansatte – uten sjenanse.

Sikkerhetsvaktene sjekker bh-ene til kvinnelige passasjerer for skarpe gjenstander, samtidig som de ikke bryr seg om taxfree-varene de har med seg.

Hva skjer om en passasjer knuser en flaske, og holder mot halsen til en kabinansatt?

Larsen synes også at det bærer helt galt av sted når småbarnforeldre får problemer i sikkerhetskontrollen på grunn av en flaske melk.

SAS Braathens-pilotens utspill er imponerende.

Han skal tross alt gjennom disse kontrollene oftere enn en gjennomsnittlig passasjer.

Selv har jeg en jobb som fra tid til annen fører meg utenfor landets grenser.

Det som slår meg hvor mye mer høflige vektere og kontrollører er i andre land og på andre flyplasser enn de norske. En vennlig oppfordring om ditt eller datt følges ofte av et hyggelig smil.

Har noen sett en norsk flyplassvekter smile?

Ikke jeg!

Derimot har jeg sett en gammel kvinne, trolig godt over 80, bli jaget frem og tilbake gjennom metalldetektoren så mange ganger at hun til slutt var på gråten.

Æ e jo ikkje terrorist, æ skal jo bare heim, sa damen fortvilt til slutt. Da hadde kontrolløren dratt av henne brillene så hun knapt så en hånd foran seg på den siste turen gjennom «helvetesportalen».

Ønsker vi at det skal være slik på norske flyplasser?

Norge er i særklasse - i negativ retning, påstår Geir Larsen. Han har 20 års fartstid som pilot, både nasjonalt og internasjonalt.

Han mener det er blitt tatt for mange grep etter 11. september 2001.

Vi må ta en time-out og spørre om vi vil ha et samfunn der alle blir mistenkeliggjort. Jeg er redd vi starter noe vi aldri kommer ut av, sier han - og har helt rett.

Hvor lenge skal vi finne oss i trakasseringen?

kilde : http://www.vgb.no/7046/perma/174287

:clap :clap
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 13:27   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Default Re:

Jeg jobber på Gardermoen og går gjennom sikkerhetskontrollene der ofte flere ganger daglig. Jeg har aldri opplevd å ha blitt dårlig behandlet, enten jeg er på jobb eller som en vanlig pax.

Har derimot sett flygere med nesen høyt i været, som ikke godtar å bli kontrollert på lik linje som andre ansatte.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 13:31   #3
BU595
ScanFlyer Silver

BU595's Avatar

Default Re:

Da er du heldig, de snakker uhøffelig til oss pax,det opplever jeg gang på gang, OSL ER spesiell på dette området !
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 13:38   #4
tosfreight
ScanFlyer Silver

tosfreight's Avatar

Default Re:

Om vekterne er høflige eller ikke, skal ikke jeg si noe om, det finnes vel idioter der som alle andre steder.

men - jeg er enig med denne piloten at dette security-hysteriet har blitt vel mye overdimensjonert. Når ansatte på enkelte flyplasser skal gjennomsøkes og "ransakes" hver gang de passerer "grensene", så synes jeg det har gått for langt. Nei, jeg håper at denne utviklingen blir moderert noe etterhvert.
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 13:41   #5
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default Re:

Hehe.....Geir er iallefall en gammel WF flyger som gikk over til SK....

Som det står i en annen topic her på forumet, å ta med en under 5 cm tollkniv - DET er greit....Men, som vi opplevde her for et par år siden - en guttunge med lekemaskingevær, i rosa og grønn plast, ble demontert til minste del, for sååå levert guttungen etterpå i en eske...

Det MÅ da gå ann å bruke skjøn!

:clap
Old 10-03-2007, 15:05   #6
LN-EIR
ScanFlyer Silver

LN-EIR's Avatar

Default Re:

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP
Det MÅ da gå ann å bruke skjøn!
Skal man bruke båt, i stedet for fly altså? :-p
LN-EIR is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 15:10   #7
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Default Re:

I TRD er vekterne folkelige og trivelig på alle måter iallefall Det samme på TRF vil jeg si. MENOSL er det faktisk utrivelig på mange måter. Spesielt i crewslusa er det aldri et hei eller god dag, tragisk spør du meg!
Old 10-03-2007, 22:30   #8
LN-SUV
ScanFlyer Blue

Default Re:

Som leder i et firma på OSL så har jeg mottatt mange klager ifra de ansatte,har også overlevert mange skriftlige klager til OSL ang sikkerhetskontrollen.
LN-SUV is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 22:32   #9
Utflyttet
Ute på tur

Default Re:

Nå er jeg rett nok min egen sjef, men er enig her, sikkerhets-folket på OSL kan være sure og gretne noen ganger. Det er noen gamlinger oppe på Flesland som kunne med fordel vært på smilekurs også.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 22:48   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re:

Av alla kontroller jag har varit igenom är OSL klart värst. Priset tar alla som varken pratar engelska eller norska men TYSKA!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 23:00   #11
Utflyttet
Ute på tur

Default Re:

Quote:
Originally posted by Savipix

Av alla kontroller jag har varit igenom är OSL klart värst. Priset tar alla som varken pratar engelska eller norska men TYSKA!
De er enda tøffere de som aldri sier noe før du gjør feil og oppfører seg som om du burde ha lest tankene deres...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2007, 23:06   #12
OEH
ScanFlyer Gold

Default Re:

Jeg synes faktisk det har bedret seg noe i det siste. Mulig de har fått beskjed om å være hyggeligere mot paxen?
Iallefall har jeg reist ganske mye etter nyttår, og hver gang synes jeg de har vært hyggelige og imøtekommende.
Mulig jeg bare har vært heldig?
OEH is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 01:37   #13
xbrave
Newcomer

Default Re:

Som crew har jeg passert security control i eur. usa og asia . ) Security contr (Crew. Ansatt)på osl er vel uten tvil den desidert mest "uproffe" jeg har passert.
Her står det ofte 4-7 personer som er rimelig uinteressert i hva som foregår.
Kanskje en orker å registrere at du har gyldig ID og en sitter foran scannermonitoren Resten henger rundt og ofte prater stort sett "skit"
Har ved flere anledninger, i tiden det tar å komme gjennom ,overhørt direkte nedsettende samtaler om andre ansatte .
Mitt inntrykk er at mange i adecco (eller hva det heter)har liten forståelse for og ditto lite motivasjon for jobben, (Noen positive unntak er det)
At det er rimelig ensformig får så være. Kunne vært interessant å vite hva type kurs de må gjennom ved ansettelse. og ikke minst hva som kreves for ansettelse .
Her er det "Hummer og Kanari".
.
xbrave is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 02:01   #14
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Default Re:

Quote:
...hva som kreves for ansettelse..
Dette er nok tydeligvis (desverre) en stilling som har lav status,
noen ganger har jeg inntrykk av - at Adecco har en innstilling mh.t.
rekruttering av personellet på OSL: "vi tar - det vi får tak i!!".
Old 11-03-2007, 02:38   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re:

Det er ikke alltid lett aa vaere sikkerhetskontrolloer heller ....

Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 02:46   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re:

OSL= verst i verden:wink

Men hvorfor i alle dager må de "demontere" en pcbag, ta ut og studere et reservebatteri, et fotokamera og en spindel med DVD? Det gjør de ingen andre steder....
Old 11-03-2007, 07:07   #17
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Default Re:

Quote:
Originally posted by Savipix

Tja, tyskerar i uniform er vel noko vi har hatt på norske flyplassar før (Skamme seg Wf145!!! )
Old 11-03-2007, 08:52   #18
GFL
ScanFlyer Gold

Default Re:

Nå er ikke jeg en vekter på osl, men du verden dere er flinke å slenge med dritt. Nå reiser ikke jeg så mye, men det er ansatt mye "Hummer og Kanari" på crewsiden også. Eller kanskje i de fleste bransjer....det føler jeg.

Kan jo være at pax'en på osl er den verste i verden...
Old 11-03-2007, 10:05   #19
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Re:

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner problemene som beskrives her. Jeg reiser nok mer enn de aller fleste og jeg har til dags dato ikke opplevd problematiske hendelser i noen av sikkerhetskontrollene, hverken på OSL, BOO, CPH, EWR, TRD eller andre som nevnes her.
Om man tar sine forholdsregler, pakker rett, ikke har på naglebelte eller piercing overalt(Pondus) , så går dette aldeles utmerket.
Som oftest må det to parter til for å lage en konflikt, og det kan jo tenkes at mange av de som kontrolleres også har en dårlig dag eller dårlig oppførsel som smitter av seg til de som er satt til å jobbe på en slik uriaspost.
Men, nå skal det også være sagt at det også blant de som jobber i security så er det nok personer som ikke er optimalt egnet..

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2007, 13:24   #20
audunn
ScanFlyer Blue

Default Re:

Reiste nettopp gjennom OSL, måtte gjennom secuirty 2 ganger. Kan ikke si at de var spesielt hyggelig, men allikvell ikke noe uhøflig. I motsetning til på TRD hvor de smiler og flirer, de hadde vell trengt et smilekurs på selveste OSL.
Reise til STN for noen mnd siden, der ble jeg faktisk tatt til siden for en nøye sjekk, noe slik har jeg aldri opplevd før, jeg er jo 17 år:P og min familie stod i bakgrunnen og ventet. Det var nesten skummelt:huh:

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules