![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da vi satt i Bodø og ventet på osloflyet så kom kapteinen på Widerøe sin rute til Sandnessjøen, Brønnøysund og Trondheim opp i gate`n. Der fikk alle vite at de to første byene ikke ville bli aktuelle på grunn av vind - men at de skulle fly til Mosjøen og defra kunne det ordnes med bakketrasport. de som skulle være med til Trondheim ble advart om å bli med? Det vil ikke bli noen hyggelig opplevelse og det er heller ikke sikkert at de ville klare å lande der i dag...
Ingen ville bli med etter dette... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det skjer fra tid til annen at det blir gitt slike beskjeder. Ser man på vinden på Værnes i dag så er den på grensen av maks sidevind for flymaskinen, og med vind fra sør/sørøstlig retning med den styrken som er i dag, så er Vænes et lite behagelig sted å være passasjer. Ser det er en god storm i kastene. Tipper charterpilotene fra sørlige breddegrader ikke er spesielt glade i Værnes i dag
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
SAS Braathens overfløy TRD fra Bodø til Bergen på morgenkvisten i dag...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Det holder vel når de flyr til Bergen... ! Ehm... Har ikke sagt noe jeg... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Superflyer
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Værnes i dag- opp til 55knts i 600 fot (gevingåsen) 20-40 knots 110 til 220 grader rapportert windshear på departure 09. Masse grønne pax
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Synes det er topp at flyveren advarer mot skikkelig ruskevær. Folk som er litt engstelige for å fly kan få traumer av en slik flytur, og får da sjansen til å la være.
For folk som ikke bryr seg, er det jo bare å spenne seg godt fast, og bli med. Har blitt advart på samme måte med Color Line en gang mellom Sandefjord og Strømstad. Jeg dro, men det var vel omtrent bare meg som satt i restauranten og spiste. Avgangen 3 timer senere ble kansellert.... IMM
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Helt enig...alle fikk også tilbud om å bli booket om elle rfå pengene igjen! Bra WF!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva er maks komponent for dere? Dere har kanskje ulike begrensninger, alt etter hvor mange striper dere har på skuldrene? Nysgjerrig som alltid! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hadde en meget tøff landing i TRD i går kveld på WF359 CPH-TRD......en av de absolutt tøffeste jeg har vært med på:exclamati I tillegg så jeg DY og BUSK overfløy i det jeg parkerte bilen på Værnes i går ettermiddag!
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Rimelig heftig der nå iallefall:
METAR 231520Z 16017G30KT 100V210 CAVOK M03/M13 Q1013 NOSIG RMK WIND 670FT 16031G45KT
![]() |
#13 |
Ute på tur
|
![]()
Hvorfor har jeg aldri en flybillett når været er moro?
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Uten å ha regnet på det, så gir dette en crosswind på tett opptil (eller lik) 36 knop, noe som er maks på DHC8. Det forutsetter da en rullebane med gode bremseverdier. Maks crosswind faller med fallende bremseverdier, og en bremseeffekt under 0.25 gir en maks crosswind på 5 kts om jeg husker helt feil i farten. Antall striper har ikke noe med med maks crosswind å gjøre, men det er visse begrensninger de første 200 (eller var det 100?) timene man har på flymaskinen. Deretter er det ingen begrensninger. Din nysjerrigper! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har forresten blitt fortalt at under stormen Narve i januar i fjor, så ble pax anbefalt å ikke være med på en flight fra Mo i Rana til Bodø. Flere pax takket da crewet for at de slapp å fly (alle hadde ligget hele natta og hørt stormen rive og slite i husene), men det var en som absolutt måtte komme seg til Bodø og deretter til Oslo. Han var den eneste som ble med og fikk en ny briefing på hva kan kunne forvente seg. Det tok ikke lang tid før han måtte finne frem en spypose. og pga. den kraftige turbulensen ble også innholdet i alle setelommene kastet rundt i kabinen (det kan nevnes av setelommene i Dash8 i utgangspunktet er dårlige til å holde på innholdet uansett). Det så rimelig rotete ut etter landing i Bodø og passasjeren skal ha vært rimelig grønn da han gikk ut av flyet i Bodø - men han kom seg frem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Forhåpentligvis har dere piloter som er bedre til å holde på innholdet enn setelommene
![]() Jeg har fløyet meg selv dårlig et par ganger som fartøysjef. Men det har vært under presisjonsflyvingskonkurranser i litt turbulens hvor man skal kikke masse på kartet, fremover og rett ned på bakken. Mye veiving med hodet er ikke alltid så lurt. Når man er litt stressa og solen steker så... ![]() P.S. Jeg greide å holde på innholdet altså ![]()
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg "love to fly" - men ikke i slike forhold - noe jeg tror de fleste føler...men innrømmer de det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er jo kjempebra kundeservice spør du meg.. :clap
Jeg hadde nok blitt på bakken... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker Christian
![]() Som kapteinen sier på Widerøe-DVD'n, "vi e nu to i cockpit":clap |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Innflygningen min til LGA i en 735 forrige torsdagen var DRITKUL. I meget lav høyde ble vi bedt om å ta en zig zag for spacing og deretter lande på RWY31 noe som betyr et par krappe svinger rett før landing. Skikkelig med vind den dagen så det ble en skikkelig heisatur. Rett før vi landet svingte vi hardt mot venstre, midt i svingen så jeg en Queens beboer koke middag i hans leilighet på toppetasjen på enden av RWY 31. Damene hylte og Tommy STOR koste seg!! De eneste gangene jeg ikke liker å fly i hardt vær er når jeg har vært på fylla dagen før. Etter Scanair avd Vest julebordet, hadde jeg en ikke så koselig avgang fra SEA (som vanlig).. Ikke bra.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ICAO setter forbud mot transport av designerte Lithium batterier ombord passasjer-fly | Frequent Traveller | Flyforum | 8 | 10-02-2016 13:07 |
Mot mindre håndbagasje ombord? | Someone | Småprat | 12 | 19-06-2015 09:05 |
Min første flytur var ombord i denne... | EB | Flyforum | 27 | 02-01-2007 16:50 |
Braathens advarte Boeing mot pilot-felle | LN-KOG | Flyforum | 3 | 29-09-2005 10:45 |
Kapteinen svarer......................... | LN-FHU | Flyforum | 1 | 27-01-2005 16:46 |