![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Flesland er i vinden som aldri før...., ivertfall i avisene om dagen !
-Planlegging av ny rullebane blir en viktig del av utbyggingen av Flesland i perioden fra 2014-19, sier lufthavnsjef Dag J. Aksnes. Dette står i lokalavisa Fanaposten i dag... http://www.bt.no/lokallokal/fana/bta...icle479240.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]()
Gatwick har kun en rullebane. Skjønner ikke hva Flesland skal med dette!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Det er ikke rullebanekapasiteten som er største problemet på BR, men oppstillingsplasser, taxebaner og deicingplattformer. For trangt rett og slett. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan inn-/utflygning til den nye banen ikke skal komme i konflikt med Lyderhorn..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Jepp, det Flesland trenger er OPPSTILLINGSPLASSER og PASSASJERTERMINAL - ikke rullebane.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]()
Det er ganske synd at det er så mange dumme mennesker i dette landet! Også blant politikerne!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]()
Med dagens trafikk på 5mill. Pax årlig klarer Flesland seg med èn rullebane, men jeg syns det er bra at det tenkes framover. Innen samfertselsektoren har man ofte en tendens til å oppdage at utvidelser er nødvendig alt for seint.
Eksempler på det er Fornebu eller mange veistrekninger hvor utvidelse først tenkes på etter at kø og trafikkaos er et faktum. Eller som i Flesland sitt tilfelle, hvor terminalen alerede idag er for liten og det er ”kamp” om oppstillingsplassene. Det er laaangt lit Lyderhorn.... kan ikke se at det skal være noe problem. Samenligning med Gatwick blir helt feil. Det er klart den flyplassen vil ha flere pax enn Flesland. Det er et naturlig resultat av at flyene som trafikerer Gatwick er mye større enn de som trafikerer Flesland. Det kommer aldri til å gå A330 mellom Bergen og Førde ![]()
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Selv er jeg av den oppfatning at dersom man hadde fått flyttet helikoptertrafikken til en flyplass på vestsiden av sotra ville mye av rullebanekapasitetspm vært løst. Det er de som er utfordringen sett fra ATC, men blir jo forsåvidt en ny rullebane da også..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]()
Veldig enig i det du skriver angående samenligningen mellom Gatwick og Flesland, JohnnyEagle. Og det er på bakrgunn av de tingene du skriver jeg mener at de to flyplasssene er vanskelig å sammenligne.
Men, heliport på Sotra har jeg ikke mye tro på. Veldig mye av pax'en som skal ut in Nordsjøen kommer med fly og det ville ikke være veldig upraktisk å flytte Heliporten vekk fra flyplassen. Bygg heller en 2000m lang stripe øst for dagens. Det ubebodde området som er holdt av til dette formålet i flere 10år nå, ligger bare å venter på å bli tatt i bruk ![]()
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Nå hadde jo askøyboene egen flyplass på Herdla, men den la de ned så behovet finnes nok ikke der ute
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
En heliport med 800m rullebane på vestsiden av Sotra hadde vært genialt. Den ville hatt ca like mange IFR-bevegelser som Kjevik og hadde avlastet den nåværende rullebanen. Så bygger vi jernbanen til Flesland og videre i tunnel til Sotra Heliport/småflyplass.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
|
![]()
hm...
Trodde LGW hadde to rullebaner, jeg. Riktignok ikke uavhengige, men to rullebaner... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Noen som vet om det finnes flyplasser i verden med så mye helikoptertrafikk (med helikopter som fly IFR) som Flesland og samtidig rutefly der operasjonene ikke er delt på ulike rullebaner (som på Sola der de gjerne bruker rwy 11 til heli)?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]()
Aberdeen muligens...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
wow, de hadde 37.000 movements med heli iflg wikipedia. (men mindre fixed wing).
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Gatwick har to rullebaner, men det er kun en av de som til enhver tid benyttes. Ergo blir det som om Gatwick bare har en rullebane. Det er forresten den største lufthavnen i verden med bare en rullebane, målt i passasjertrafikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,248
|
![]()
En ting jeg alltid har lurt på er hvorfor må absolutt helikoptrene normalt lande på rullebanene? Hadde det ikke vært enkele å betonglagt en 50x50m området i kanten av flyplassen og malt på en stor H? Da ville rullebanekapasiteten på BGO blitt forbedret
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
|
![]() Quote:
Prøv å fly en ILS der du blir visual på minima for så å brekke av for å lande på en pad ![]() Uansett ville ikke det ha hjulpet med en helipad ved rullebanen. All flyging offshore er IFR, og du er like langt både når det gjelder departure og approach opp mot separasjon fra annen IFR trafikk. En annen side av saken er at ikke alle helikoptre er godkjennt for å lande på helipads (helidekk landing/take off offshore er noe annet). S-92 krever foreksempel normalt 800mtr rullebane for avgang, dette ifm en evt rejected take off. Når det gjelder landing prøver vi som oftest å bruke Y på Flesland dersom forholdene og omstendighetene tillater det. Ved en IFR departure (som 99,99% av avgangene er) må rullebanen selvsagt brukes. En del andre forhold som spiller inn også, les mer i JAR OPS 3. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sirkelrund rullebane | TLS at OSL | Småprat | 19 | 27-03-2017 12:23 |
3. rullebane på Østlandet? | Gulboble | Flyforum | 2 | 04-06-2009 21:09 |
Kort rullebane | bearnick | Flyforum | 7 | 29-07-2008 17:54 |
Planlegger elitefly | sirpjalle | Flyforum | 0 | 05-06-2007 09:33 |
Planlegger superConcorde | DY Tech | Flyforum | 3 | 16-06-2005 13:41 |