Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-11-2013, 22:01   #1
Newshunter
ScanFlyer Blue

Default Kontrolert luftrom rundt Værnes?

På Stjørdal - Hvor er det kontrolert luftrom?
Jeg har prøvd å sett på kart, og info, men i og med at jeg verken er flyger, eller har satt meg mye inn i dette tidligere, så er alt litt gresk for meg.

Spørsmålet har dukket opp i forbindelse med flyging med drone, og da er spørsmålet hvor det er kontrolert luftrom osv.

Er det noen som har et tydelig kart, der slike som meg lett kan se hvor det er kontolert, og ikke?
Newshunter is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2013, 22:27   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Kontrolert luftrom rundt Værnes?

Du bør hvertfall kikke på denne AICen, andre kan nok komme med karttips m.v.:

Bruk av ubemannede luftfartøy i Norge
http://www.luftfartstilsynet.no/rege...ticle10861.ece

Old 23-11-2013, 22:36   #3
Newshunter
ScanFlyer Blue

Jeg har lest den, og jeg er godt i gang med å lage en oprasjonsmanual for dette, men er det kontrolert luftrom, må man også ha flytelefonisertifikat, så det er der spørsmålet står nå. Derfor jeg er på utkikk etter "idiot-sikre" kart. Om det er kontrolert luftrom i hele Stjørdal, eller i deler, eller om det er ukontrolert under 300m agl osv.
Newshunter is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2013, 22:48   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Newshunter View Post
Jeg har lest den, og jeg er godt i gang med å lage en oprasjonsmanual for dette, men er det kontrolert luftrom, må man også ha flytelefonisertifikat, så det er der spørsmålet står nå. Derfor jeg er på utkikk etter "idiot-sikre" kart. Om det er kontrolert luftrom i hele Stjørdal, eller i deler, eller om det er ukontrolert under 300m agl osv.
Hvis du ikke har vært mye borti regelverk knyttet til luftfart så kan det være nyttig å få hjelp av noen, eks. en instruktør i lokal flyklubb el.l. som kanskje kan hjelpe deg noen timer. Samt begynne å tenke i fot AMSL, ikke i meter AGL

Det står bl.a. i AICen:
Quote:
Siden RPAS-operasjoner er luftfart omfattet av luftfartsloven, gjelder i utgangspunktet de samme regler som for bemannet luftfart. RPAS-operatører plikter derfor å gjøre seg kjent med utstrekningen av og betydningen av de forskjellige typer ATS luftrom, aktuell luftromsklassifisering og ansvarlig lufttrafikktjenesteenhet der operasjonene planlegges utført.
Luftfarten er noe av det mest gjennomregulerte du finner innen transport/luftsport/rekreasjon, og om du bare tror du behersker noe av det så er sjansen stor for at du får alle papirene i retur. En fagperson vil fort kunne sette deg inn i det viktigste du trenger å kunne på en slik måte at du kanskje ser mønsteret i sakene, samt å skjønne kart, luftrom m.v.

Her fant jeg kart over Værnes TMA, overlater til fagfolk å tolke detaljer for deg, men det som er markert som Værnet CTR er så vidt jeg kan skjønne kontrollert helt ned til bakken.
https://www.ippc.no/norway_aip/curre...R_6_3-9_en.pdf

Last edited by Discus; 23-11-2013 at 22:50.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2013, 23:20   #5
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Værnes CTR er lufta kontrollert fra bakken
Rett utenfor CTRen, er det ukontrollert fra bakken opp til 2500 fot. I området utenfor dette, er der ukontrollert fra bakken til 3500 fot

Det er mye snakk om disse multikopterene den siste tiden. Det er ikke noe mer enn et avansert modellfly, så lenge man holder seg under diverse vektgrenser osv.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2013, 23:30   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Kontrollsoner (som alle områder nevnt som soner) går fra bakken.

Bedre kart for å se geografisk utstrekning får du sett her:
https://www.ippc.no/norway_aip/curre...NVA_6-1_en.pdf

Med koodinatene:
Quote:
632926N 0111554E -
632518N 0111615E -
632222N 0110418E -
632225N 0104506E -
632558N 0103102E -
632858N 0103102E -
633241N 0104615E -
633237N 0110505E

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2013, 08:53   #7
Gunnar
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Samt begynne å tenke i fot AMSL, ikke i meter AGL
Nå vet ikke jeg om det er snakk om lokale tilpassninger, men når jeg snakker med tårnet i Alta om flytid innenfor CTR med Paraglider får jeg alltid høydebegrensningen i meter (eks: "høydebegrensning 600 meter"). De nevner ikke hva det er i fot en gang. Men ja, alltid AMSL!

Quote:
Originally Posted by Newshunter View Post
men er det kontrolert luftrom, må man også ha flytelefonisertifikat
Ikke nødvendigvis, men det må avklares med aktuell flygelederenhet. Skal du kun benytte et begrenset område av luftromet kan det være like greit å bruke telefonen.
Old 26-11-2013, 00:50   #8
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det kan være at lufttrafikktjenesten har en forventning om at lett luftsport (seil/hg/pg) bruker meter siden det er standard for seilflyging...

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2013, 10:01   #9
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Høres nesten rart ut, at du får oppgitt høydebegrensninger i meter. Fot er standard i Noreg.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules