![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
(..havnet denne på riktig fora?)
Euroscope er et program som brukes av "flygeledere" på et av verdens største og mest realistiske online flysimulatornettverk, VATSIM. Til dette programmet bruker vi helt up to date sektorfiler som gir oss kystlinjer, SID/STARs (inn og utflyvningsruter), waypoints, rullebaner, airways, sektorgrenser ++ nøyaktig etter norske AIP kart og dokumenter, i tillegg til at man kan få veldig realistiske tagger på flyene som viser allt av interessant info (callsign, høyde, bakkefart, vertikal fart++). Se for eksempel bildene under, dette er tatt under en offline simulering (innebygget simulator i Euroscope) på Gardermoen Approach; http://i256.photobucket.com/albums/h...en1992/ES1.jpg http://i256.photobucket.com/albums/h...en1992/ES2.jpg Alle farger kan endres på, og punkter, radiofyr, SID/STARs, sektorinndelinger, VFR reporting points (stedsnavn), flyplasser +++ kan man huke av enkeltvis om skal vises eller ikke. Man kan logge alt som beveger seg på skjermen via en option i Euroscope, og senere se gjennom det, spole og hoppe fremover Det som kanskje er interessant for dere her på forumet, er at det faktisk går ann å bruke dette programmet til å vise EKTE flytrafikk! Se her for eksempel; http://aviation.users.photofile.ru/p.../135131557.jpg Hva om noen som eier en SBS-1 eller RadarBox satt opp en åpen, felles server slik at vi kan se trafikken i norsk luftrom på et skikkelig radarbilde? Genialt hvis man vil fordype seg litt mer i hvordan flyene følger inn/utflyvningsrutene, hva ATC faktisk ser, se hvordan flyene reagerer etter hva flygelederne sier osv.. - Hvordan man kan bruke Euroscope med en radar boks + litt info om hvordan man setter opp en server; - http://forum.flightradar24.com/threa...m-of-Euroscope - Litt inspirasjon? http://www.adsbhub.net/ - Euroscope lastes ned gratis her; http://www.euroscope.hu/ - For å laste ned de nyeste Euroscope ("NATCON") sektorfil/konfigurasjonsfiler for Norge; http://www.flightsim.no/ubbthreads/u...516809&page=18 Noen som syns det høres interessant ut? Last edited by Even92LN; 30-12-2011 at 00:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Høres helt topp ut! Håper noen flinke folk klarer å få i gang noe slikt! Hadde likt å sett på radarbilder! Grensesnittet så jo helt PRO ut!
Jeg var btw på besøk i Bodø Tower i går sammen med LN-KRF under et lengre bakkeopphold på BOO. Btw fantastisk artig å få komme oppom og se hvordan de styre trafikken i store deler av Norge derfra ![]() Skjermene de satt oppe med likna helt på den sorte som det var linket til, ikke noe å klage på der! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Kanskje noe for Wizard? Implementere som en del av Flightradar24, f.eks. ved å kunne velge radarscope i tillegg til satellitt osv?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
Implementera är inte så svårt, problemet är att få tag på allt data.
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Kan tenke meg det... blir vel ikke så veldig bra om man kun har data fra Norge. Hadde dog vært spennende å få til i fremtiden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
AIP Norge finner du som PDF... Men å hente data ut derfra innebærer mye manuell copy'n'paste og redigering av random ekstra linjeskift.
Spør Avinor om det er mulig å få tilgang til rådata - høres jo billig ut, eller?. AIP Norge er tilsynelatende laget for å bli lest av folk og ikke maskiner ;-)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
Norge är ett av 100-tals länder. Det är otroliga mängder information att lägga in.
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
Virker som om dere har misforstått litt?
Slik jeg har forstått det, utifra de sidene jeg har linket til, så fungerer det sånn at programmet SBStoFSDproxy konverterer den dataen som en SBS-boks eller RadarBox lager, til et format som gjør denne dataen leselig for euroscope gjennom "localhost". I SBStoFSDproxy skriver man inn IP-adressen man vil streame på eller hente data fra, og hvis man har en radarbox skriver man inn en spesiell port som radarbox'en sender data på når den er koblet til PC'en (?) Altsåeh, Alle som da bruker dette programmet og er koblet på samme IP vil få opp all data som folk med en SBS-1 eller RadarBox deler på denne IP-adressen/serveren. Programmet gjør da om denne dataen og sender den til Euroscope via en slags lokal-ip (localhost) man kobler Euroscope til. Slik kan man for eksempel sette opp en norsk IP hvor man kobler opp flere norske radar bokser - dette kan sikkert gjøres ved siden av streaming til FR24 for de som driver med det. edit; Det som kanskje går ann når det gjelder FR24, er å skrive et liknende program som kan oversette en evt datafeed dere har, til data som euroscope kan bruke. Da skaffer folk seg/lager selv sektorfiler for de områdene de selv har interesse for, og kan koble seg opp på en eventuell FR24 server. I euroscope finnes det også en download manager hvor man kan laste opp egne sektorfiler og laste ned andres. Blant annet er det lastet opp de norske sektorfilene, svenske og danske som brukes av ATC'er i VATSIM Scandinavia. Disse, i hvertfall de norske, er ganske så up to date. Her er litt jeg klippet fra Airnavsystems forumet om hvordan SBStoFSDproxy brukes; http://www.airnavsystems.com/forum/i...p?topic=904.30 Quote:
Last edited by Even92LN; 01-01-2012 at 20:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
Da har jeg fått meg min egen ADS-B mottaker og koblet den opp mot Euroscope. Har også satt opp en liten test-server for dere som har installert Euroscope (installasjonsinstrukser: http://www.flightsim.no/ubbthreads/u...&Number=628629 ):
Hvis noen er interessert i å se den trafikken jeg får inn live kan dere laste ned dette programmet og koble dere på IP 82.148.183.102 og port 30003. Når programmet er oppe og kjører starter dere Euroscope og trykker på VATSIM-logoen oppe til venstre. Fyll inn et hvilket som helst callsign, navn, brukernavn og passord, og i server feltet skriver dere 127.0.0.1 istedenfor å velge en VATSIM-server. Velg "Easy vatsim" som correlation mode i Euroscope (Other set > General settings). Dobbeltklikk på flyene for å få opp full radar-tag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
![]() Forklaring av taggen til SAS4411: SAS4411 = Callsign M = turbulens-klasse (Medium) A35 = flyet befinner seg på Altitude 3500 fot. Står det for eksempel 124 som det gjør på NAX1015, betyr det Flight Level 124 eller 12 400 fot. Pilen til høyre for A35 viser om flyet stiger eller synker. 19 = Flyet beveger seg i 190 knop i forhold til bakken B737 = Flyet er en Boeing 737-700 12 = vertikal hastighet på -1200 ft i minuttet (noe unøyaktig i Euroscope) Høyreklikk på callsignet for å se reg Resten i taggen er egentlig uvesentlig, da man selvfølgelig ikke får opp flyets flightplan/rute. Dette kan man dog legge inn manuellt på hvert fly (høyreklikk på callsignet) hvis man har tilgang på flightplans. Last edited by Even92LN; 23-02-2012 at 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skikkelig juling | krølle | Flyforum | 4 | 11-10-2009 11:01 |
Skikkelig heavy! | Discus | Samlerhjørnet | 0 | 26-10-2008 20:15 |
En skikkelig støkk | airbus340 | Flyforum | 0 | 11-06-2007 20:42 |
SBS1 Radarbilde fra Bergen | stefan78 | Flyforum | 8 | 08-02-2007 21:52 |
En skikkelig godbit! | Blubird | Flyforum | 1 | 11-12-2006 20:58 |