Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2025, 01:22   #1
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default SK 935 anno 1964

…. I dag ser vi jo mange live trip rapporter here inne, so alltid er flott å følge ! Denne rapporten er mere klassisk enn live vi skal tilbake til 1964 !

Det startet en fredag morgen i krysset Gladvoll Veien - Von Øktens vei på Ljan - far og jeg skulle være med mor på jobb. Mor var ikke akkurat J.D.Vance’s ideelle kvinne og det gjorde at hun ble et forbilde !

Vi knatret ut til Fornebu i vår DKW Junior - 2 takter. Den gangen hadde SAS Crew parkerings plasser rett under tak terrassen på Fornebu, null problem å parkere 7-10 dager.

Siden mor skulle på jobb ut i fra CPH, skulle hun fly passiv ned til CPH og dermed ble det SK 635 som i 1964 ble operert med Caravelle, SK 635 fortsatte til Frankfurt og München med trafikk rettigheter FRA-MUC (det var tider det!).

Som denne tidtabellen viser var det jo et mangfoldig sortiment av flytyper mellom Oslo og København - ja noen via Gøteborg også:

[IMG]IMG_0100 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

DC-7C, Metropolitan (MedTrolliPottan som Crewet kalte den) og Caravelle.

Vel fremme på Kastrup etter flight med full lunsj fra Oslo gikk vi til Dan Hotell, som dengang var både nytt, moderne og stilig.

Lørdagen startet med morgenmad (mad smaker utrolig mye bedre enn mat) mor skulle sjekke inn klokken 13:00 - så far og jeg ble med Crew bussen og ventet i avgangs hallen - ingen lounge men en leketøys butikk som hadde Tekno !

[IMG]IMG_0103 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Denne unge mannen (vel det er en stund siden “unge”) tilbrakte mye tid med nesa klemt i dyp beundring av de forskjellige Tekno Modellene, mye ukepenger ble spart og endte opp med modeller som denne:

[IMG]IMG_0101 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

(Skulle ønske jeg hadde denne i dag - dagens verdi USD 276.00 - betydelig bedre investering av NOK 25.00 enn hva Trump noensinne har gjort )

Vel med mor om bord i SK 935 var det tid for far og jeg å følge etter, avgang 15:30 - vi fikk en treseter og merkelig nok satt jeg ved vinduet - i 1964 gikk SK 935 med en DC-8-33:

[IMG]IMG_0095 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Slik ser skikkelig fly ut !

Vår første strekning var København - Søndre Strømfjord - siden mor var på jobb skulle vi “kun” til Grønland denne lørdagen. Dette var jo lenge lenge før noen hadde funnet opp økonomer - var inflight service av en noe annen standard:

[IMG]IMG_0090 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Bildet er i fra en DC-8-33 og merk dere at dette er “snack” Jeg husker leselampene som satt på høyre side av nakke støtten - det var en DC-8 special.

Det bor nok en “Fnat” i oss alle ! Selv i 1964 synes jeg all mat ombord smakte Grevling - hva er galt med kjøttkaker, brun saus, poteter og kål stappe ? Eller pannekaker ?

Den dag i dag, 61 år senere husker jeg klart innflygningen til Søndre Strømfjord, rullebanen på SFJ går i slak nedoverbakke ned mot fjorden, vi kom inn over flyplassen, fortsatte ut fjorden hvor det ble en 180 grader turn. En krapp kurve, meget bra med Power, det sotet, det ristet, det bråket - selv en 4 åring forstod at “This is life !!” Langt bedre enn noen av “The Rides” i Disneyland - som vi var på vei til……

Inn fjorden og landing på SFJ - vãrt hjem de neste 24 timene (jeg har vært lengre på Grønland enn JD Vance. )

SFJ - Crew Hotell var ikke akkurat Hilton, tror Moelven Brakker rigger har bygget mere luksuriøse rom :

Vi bodde i en av de hvite 2 etasjer rekkegreiene i midten:

[IMG]IMG_0091 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

“Hotellet” hadde ikke Resturant eller noen form for servering, restauranten var Officers Messa på den Amerikanske Air Force Basen, der var også Baren (ikke veldig aktuelt for en 4 åring) men transporten var med den første bilen jeg “did Fall in Love with” ! (For noen av oss er bil langt mere enn transport - allerede som 4 åring var jeg helt klart “a Petrolhead - og ja jeg har eid en Alfa Romeo !)

The US Air Force Crew Shuttle stilte opp med:

[IMG]IMG_0089 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Jeep Wagoneer 1964 - min første bil forelskelse som fulgte med meg inntil jeg kjøpte min egen Jeep Grand Wagoneer i 1998 (en 1984 modell som ser omtrent ut som den på bildet over.

Vi fortsetter snart til Los Angeles - hvor ellers ?

PS i motsetning til Las Vegas (what happens in Vegas stays in Vegas!) er det vel korrekt å antyde at at What Happens in SFJ ends up in Gøteborg

Last edited by dc-8-63; 25-04-2025 at 02:04.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2025, 01:40   #2
scanman
Newcomer

Default Re: SK 935

"All in the family" , takk for herlige minner og rapport. Gleder meg til fortsettelsen . . .
scanman is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2025, 06:28   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Herlig - sier han som satte en stopper for karrieren til flyvertinnen i denne historien:-)
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2025, 08:57   #4
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Fantastiskt!

Och på SFJ började historien om mig då det var där mor och far möttes ombord på OY-KTF 1979...
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2025, 10:08   #5
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Herlig! Her er det bare å glede seg til fortsettelsen. Ref rutetabellen: Den gangen var det sommertid i Norge men tydeligvis ikke i Sverige og Danmark.

Jeg satt i cockpit på en DC-8 inn til SFJ med hel-skandinavisk besetning en dag med knallvær, og spørsmålet var: Skal vi fly den norske, svenske eller danske approachen?

Den norske var å følge terrenget på sydsiden, kjenne igjen et vann og et nes, flap og hjul ut i baseturn og rett inn på finale. Danskene gjorde omtrent det samme bare med dobbelt så stor svingradius og avstand til flyplassen mens svenskene fløy "halvveis til Canada", tok full prosedyresving og laaaang finale.

Regner med at dere droppet Winnipeg med DC-8'ern?

Last edited by KnutW; 25-04-2025 at 10:10.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2025, 11:51   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Fantastiskt!

Och på SFJ började historien om mig då det var där mor och far möttes ombord på OY-KTF 1979...

Fick se området förra året när jag besökte Grönland, magiskt är ordet.
Hmmmm. Too much information.....
Resultat av mile high club? ;-)

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2025, 11:52   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Hmmmm. Too much information.....
Resultat av mile high club? ;-)

Jag är född 1984 så… nej

Sent from my iPhone using Tapatalk
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2025, 19:45   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Hællemåååne, knall.

Veldig kule historiske reisebrev med grevlingbonus.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 02:35   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Herlig! Her er det bare å glede seg til fortsettelsen. Ref rutetabellen: Den gangen var det sommertid i Norge men tydeligvis ikke i Sverige og Danmark.

Jeg satt i cockpit på en DC-8 inn til SFJ med hel-skandinavisk besetning en dag med knallvær, og spørsmålet var: Skal vi fly den norske, svenske eller danske approachen?

Den norske var å følge terrenget på sydsiden, kjenne igjen et vann og et nes, flap og hjul ut i baseturn og rett inn på finale. Danskene gjorde omtrent det samme bare med dobbelt så stor svingradius og avstand til flyplassen mens svenskene fløy "halvveis til Canada", tok full prosedyresving og laaaang finale.

Regner med at dere droppet Winnipeg med DC-8'ern?
Dette var Norsk Crew med hva en kan antyde var en “GT” variant - her var det krapp sving, masse power og smoke (sorry Polaris) flaps, hjul og allt som bråker, soter og selv 4 åring følte “this is life!!”

Med DC-8-33 var det ikke noe stopp i Kanada - Winnipeg, mitt første stopp i Kanada kommer i neste trip rapport fra Snickerboa, med allt det idiotiet Trump og Co driver med havner jeg nok i Snickerboa veldig snart og Tonka, Limo, Martin 404 og Downgrade til First Class ! Kommer nok snart på plass (tm)

Men tilbake til SFJ - etter en observasjon og bilde av en Polar Rev (dette var når kamera hadde 24 eller 36 bilder (KodakChrome) far “sløste” bort 2 bilder av denne hvite reven - jeg likte fyren…..

Vi ble hentet igjen av Crew shuttle - Jeep Wagoneer - det var enklere forhold den gangen - siden mor skulle på jobb fikk vi Pre-Boarding sammen med henne (EuroBonus Diamant var ikke helt på plass) vi fikk igjen “blokkert” Middle Seat (Anko you are 61 years too late - we got this right in 1964 dude !!).

[IMG]IMG_0099 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Som tabellen over viser skulle vi fortsette med avgang 17:10 og “vår” DC-8-33 kom inn på tid og allerede 16:20 var vi ombord……en avgang som nok ville ha blitt forbudt av Greenpeace, Al Gore og Bellona - det sotet, det bråket, det var power - det var aldeles fantastisk…..

Igjen ble det servert masse Grevling som far satte stor pris på og jeg sutret som en Fnat som blir utsatt for Laks, Røyket Laks, Kokt Laks med mere. Far forsøkte med en trøst om IHOP når vi kom til Los Angeles (det virket og desserten på brettet var kjempe god(tm) )

I motsetning til disse dager kom vi innover Los Angeles (fremdeles en av mine favoritter) ved 20:20 tiden, det jeg husker var lys strålene som sirklet rundt, noe som vel nå er helt borte, men som veldig sleezy (Trumpy) used car dealers brukte for noen år siden…..

Vel nede var LAX noe mindre enn i dag:

[IMG]IMG_0092 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Siden mor var på jobb skulle vi bo i Santa Monica på et hotell som igjen er hotell etter mange år som leilighets hotell:

[IMG]IMG_0093 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

I dag er Casa Del Mar et steg eller to opp fra Cnausen Class ! Mor og hennes danske kollega Tove satte noen spor i Casa Del Mar, en stakkars heis operatør (for Pilliniums med mere - mange heiser hadde en fyr som trykket på knappene) siden det var alltid 15-20 SAS Crew på hotellet ønsket den unge ivrige heis operatøren å lære seg litt Skandinavisk så han kunne imponere SAS Besetningene - vel mor og Tove var nok ikke helt de ideelle lærerinnene

Begge opererte med Humor som nummer en kvalitet og den stakkars fyren som spurte om hvordan en sa Good Morning in Scandinavian fikk klar instruks om at det var “Daus din Lort” - som var alltid slik Tove og Mor hilste hverandre - våre Danske Forum Medlemmer skjønner kanskje litt mere

La oss si at den hilsenen ikke gikk helt hjem hos en meget stiv og Arrogant Dansk Kaptein…. (Og la oss si det slik at mine bursdags selskaper på Ljan ikke var helt OK etter at Mor introduserte alle mine unge venner (eks) til Thai Chili Pepper !)
Old Yesterday, 06:53   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

De beste minnene:-)
EB is offline   Reply With Quote
Old Today, 02:23   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Min første dag i Santa Monica startet med frokost utendørs, egg bacon og hashbrowns er langt fra Grevling ! Resten av dagen ble tilbrakt nede ved Stillehavet som jeg også forelsket meg i (og som jeg skal besøke i morgen for 3 dager - bursdager bør alltid feires ved Stillehavet !). Lyden fra bølgene, husker far fortalte at bølgene var like høye som Bestefars hus - Herregårds Veien 17 på Ljan !

Hva vi så ut på var 11 km fra stedet SK 933 DC-8 LN-MOO havarerte i 1969, Pilotene var fokusert på at nesehjulet ikke var i Locked Position og “glemte” å fly ! Dette var ikke ulikt UA 173 - en DC-8-61 N8082U som havarerte i Gresham rett utenfor Portland - svigermors bursdag og min kone og svigermor passerte ulykkesstedet 10 minutter før.

Vel tilbake til Los Angeles en by jeg stortrives i siden første gang i 1964 og LA lever opp til mine forventninger nå i 2025……

Etter en dag som beach boys var det tid for leiebil og sightseeing ! 2 kvartaler opp fra Casa del Mar var det bil utleie, far var veldig fokusert på en 1964 VW Boble - jeg hadde 100% Fokus på en sølv metallic Ford Mustang Hardtop ! Kort sagt far hadde pengene, mine lommepenger 25 øre pr. uke var litt lite for Mustangen, men selv som 4 åring hadde jeg grunntankene på plass om California - Mustang, Highway 1 + 101 - dog skulle det gå 31 år inntil jeg kjørte Mustang for første gang - når den lille Italienerinnen plukket meg opp på YVR i en knall gul Mustang Cab (om dere ikke har blitt plukket opp på YVR i en Mustang Cab - det kan gi alvorlige sen skader en kan ende opp med Toyota Camry !!).

Vel tilbake fra 2nd Date med den lille Italienerinnen - målet for dagen var Marineland (so sorry Polaris !!) vel det var Inge høydare for meg, fisk var Kokt Torsk og Torskerogn - her var det noen enormt store Torsk (Hval) og Delfiner, hva kan en si vel 50 år senere som medlem av SeaShepard og Greenpeace (hører Snickerboa roper) - det beste en kan si om Marineland er at det er nedlagt, i dag er det et 64 Hotell der (6 Star Price 4 Star Service !!)

Neste dag var mye bedre, startet på IHOP og videre til Disneyland:

[IMG]IMG_0094 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Dette var min absolutt favoritt i Disneyland - bilbane i skala 1:1 life was good, ja vi hilste på Mickey (Mouse that is) tok et Damptog, en elve båt med Krokofnater med mere…..

Neste dag var det nok en tur, først et besøk hos en skole venninne av mor fra Ljan som bodde i Pasadena - hennes mann var “prop maker” i Hollywood og fikk med oss et meget stilig tre skilt med teksten “Se opp for Elefanter” fra hans Workshop.

Videre fortsatte vi opp i Angeles Mountains - Highway 2 - hvor vi plukket kjempe kongler 15 cm diameter - og vi opp i skyene, noe jeg ikke var helt komfortabel med - DC-8-33 i skyene - helt greit - VW Boble hmm skeptisk - vi skulle ha valgt Mustangen for slike utfordringer

Tilbake sent på kvelden i Santa Monica og Casa del Mar - hotellet som startet min hotell opplevelser rundt i verden (se en annen tråd nettopp her inne….)

[IMG]IMG_0104 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Ja det er ikke akkurat Scandic på Høvik eller noe sånt noe, ser de har glemt meg i oversikten - men er jo en stille anonym fyr - ikke helt ulikt en viss elefnat.

Posting Rules