View Single Post
Old 17-05-2015, 17:45   #27
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Default Re: En lett quiz på 16. mai

Da er det vel på tide å komme med fasit og jeg har vært litt slem siden tre bilder er tatt samme sted

1) er et historisk interessant bilde av flere grunner. Dette er Air Malawis beryktede Boeing 747SP-44 7Q-YKL Mulanje som de leide inn fra et kjent datterselskap av South African Railways and Harbours (Suid-Afrikaanse Spoorweë en Hawe på afrikaans og det militære snakket alltid om at man fløy spoories når man fløy sivilt). Saken er at dette flyet ble leid inn over en tidagers periode i april 1985 mens Malawis daværende stormannsgale president Hastings Kamuzu Banda var på besøk i London og flyet står på Heathrow. Flyet har en spennende historie hos SAA/SAL, Cameroon Airlines (white-tail selvsagt), Air Namibia og Trek.

2) Sydney Kingsford Smith. Fikset litt på bildet og her er hvorfor.

3) Dette flyet representerer en av Afrikas største konspirasjonteorier: Drepte Sør-Afrikas regjering Samora Machel eller ikke? 19. oktober 1996 var Moçambiques president Samora Machel med følge på vei fra Mbala i Zambia hjem til Maputo. De kom aldri så langt. De sovjetiske flygerne fløy flyet inn i en ås ved Komatipoort på grensa mellom Moçambique, Swaziland og Sør-Afrika. Det går forsatt rykter om at sør-afrikansk etteretning hadde satt opp en falsk NDB som lurte mannskapet. Deon Meyer skriver drivende godt om det i en av sine bøker. Her er flyet på Heathrow i 1983. Veldig mye BA-bakkeutstyr tyder også på det.

4) Også Heathrow, men litt tidligere. Dette er tidlig 1970-tall og jeg skjønner hvorfor sk931 ville til Manchester. Men BOAC hadde ikke egen base der og det er BOAC-kjøretøy på bildet.

5) Finkenwerder før levering.

6) Som sk931 så, det står Lübeck på trappa

7) Bildet av denne Pilatus Astra Mk II er tatt på LSZC eller LSMU avhengig av hvilken side av Buochs du er på. Dette er også en av disse stedene der forsvaret har bestemt seg for å ha egne koder.

8) For å fortsette det sporet: ZS-SPB Outeniqua (samme flyet som i nummer 1) er på Flughafen Frankfurt am Main (FRA/EDDF) mens Starlifterne i bakgrunnen er på Rhein-Main Airbase (FRF/EDAF).

9) Hvis LN-KGL hadde kunnet skille tidssoner, himmelretninger og bokstaver, hadde han også kunnet lest seg fram til Perth. Vel, han klarte det etter hvert...

10) DC-8-fansen kom fram til riktig fly på riktig sted. Det er 9G-MKA på Manston. Det var planer om å få dette flyet over til Lelystad, men pengene jeg og andre forumister (bl.a. den utskjelte LN-KGL - egentlig en bra mann, men ikke fortell ham det) donerte forsvant i konkursen til Aviodrome versjon 1.

Jeg har et klart inntrykk av at det kan komme flere slike...

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote