Quote:
Originally Posted by Herlov
Hvordan ser du den innbyrdes konkurransen og påvirkningen mellom Qatar og Emirates, Cockpitview?
|
Det er jo et veldig interessant spørsmål som nok må besvares subjektivt, men det finnes jo en del parametere som kan gi noen svar.
I henhold til load, så er det ikke nevneverdig påvirkning på QR sine pax tall fra
OSL. Tallene så langt i år viser at QR ligger på samme nivå som i fjor.
Ser man også på Turkish, som betjener mye av de samme markedet, så er det også stor økning her, på tross av EK og QR. Det er jo svært imponerende å konstatere at EK, kun et halvt år etter oppstarten, fyller en daglig 777-300 med tilfredsstillende load og yeld. Samtidig så har jo EK sitt inntog i Norge, garantert slått ut i yield for nærliggende konkurrenter.
Med Emirates åpner det seg også et helt nytt marked inn til Norge.
Gjennom Emirates vil det genereres nye reisende som ellers ikke ville valgt Norge, ene og alene fordi Emirates flyr hit. Ser man på rapporter fra reiseliv og innovasjon Norge, så er det nettopp etableringen av denne typen flyruter som stimulerer til ny innkommende trafikk til Norge. Som verdens største internasjonale selskap er jo Emirates det selskapet fremfor noen som vil innfri og påvirke innkommende turisme og næringslivs relatert aktivitet til Norge.
Prestisjen som ligger til grunn for ekspansjonspolitikken til disse selskapene gir jo også noen signaler som er vanskelig å tolke. QR sitt svar på å ekspandere fra
ARN og
CPH er ikke basert på glimrende yield og loads og naturlig vekstfase, men for kontre Emirates sitt inntog gjennom å tilby bedre frekvenser gjennom hyppigere betjening fra to byer som begge er prestisjetunge for både EK og QR.
For
OSL og Oslo som nok må sies å være sekundære flyplasser og mindre prestisjefull enn våre skandinaviske naboer, vil nok tilbudet i større grad balanseres etter faktisk etterspørsel, fremfor at selskapene bevisst settes opp mot hverandre for å stimulere til høyere vekst. Ser man på langrute etableringene til
OSL, så balanserer de glimrende i forhold til inn-solgt potensial og forventninger.
Når det gjelder A380, så tror jeg ikke vi ser den på
OSL med det første.
Fortsetter EK sin suksess i Norge, vil de nok i løpet av et par år, heller supplere med en ny daglig rotasjon. For en flyplass som
CPH er det prestisje og PR effekten som er viktig ved denne etableringen for videre å fremme og holde fart i markedsarbeidet til World Connected. Det er et sterkt kort å bruke mot nye selskaper som vurderer nye ruter.
Fra
OSL har vi jo også et sterkt First marked, som ikke finnes fra
CPH.
Dessuten er ikke A380 spesielt egnet for frakt, slik at disse faktorene nok favoriserer dobble avganger fremfor en A380 om EK velger med tiden å øke i Norge.
For QR sin del, tor jeg de etter EK sitt inntog vil stabilisere seg på en daglig avgang fra
OSL. Det er marked for begge og personlig så synes jeg de utfyller hverandre godt. For forretningsreisende mener jeg personlig at QR fremstår som det beste selskapet som betjener
OSL.