Quote:
Originally Posted by Cockpitview
Problemet er at det ikke er disse store gruppene i Malmø ET ser etter for å fylle setene bak gardinen fra Skandinavia
Dessverre preges debatten litt av feil spor. ET som et etablert selskap, ville aldri utelukkende basert en etablering til OSL på etnisk trafikk.
I følge Avinor har Norge en større og mer omfattende trafikk til Afrika enn flyplasser det er naturlig å sammenligne seg med. Norsk olje næring er tungt inne i mange land og genererer god trafikk, men viktigst er trafikken som genereres gjennom norske statlige bistandsprosjekter.
Her er trafikken signifikant og nesten 3/4 av alle reiser blir gjennomført i business. Bare hos NORAD ligger 65% av bistandstrafikken i Business og bistandstrafikken totalt er på flere tusen reisende pr år i Business. Dette er i stor kontrast til spesielt statlig og bistandsrettet trafikk generert av våre naboland. Dette gjør at OSL med den rette parringen av flyplass (som i dette tilfelle ARN) med 3-4 ukentlige avganger, har en god mulighet til å kunne innfri forventningene. ET som en STAR alliert av SAS og med massive røtter videre fra ADD og inn i det Afrikanske kontinentet har alle forutsetninger for å lykkes med riktig flytype og frekvens.
|
100% enig med deg og godt at du tar tak for aa faa diskusjonen inn paa rett spor. Naar man planlegger og analyserer grunnlag for en ny rute, legges fokus paa aa faa en gjennomsnitsprisen pr. sete saa hoey som mulig og 80% av arbeidet ligger i aa finne Business Class og Full Fare / High Yield Economy. Mange ruter med smekkfulle fly har blitt lagt ned flyttet fordi gjennomsnitts prisen aldri kom opp i mot et akseptabelt nivaa (eksempel Lufthansas rute til Portland alltid full alltid oppgradering fra en oversolgt turistklasse)