View Single Post
Old 25-05-2006, 18:46   #9
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Ikke mye take-off roll her (bilde)'

Quote:
Originally posted by Desk pilot


Hvor lang tid tar det å oppnå kritisk hastighet for å oppnå løft etter at flyet er skutt utenfor kanten? Det må da synke noen meter iløpet av denne tiden?
Flyene har vel den hastigheten de skal ha når de forlater kanten....
Steamtrykket i de to parallelle steam-stemplene blir satt i forhold til flyets aktuelle vekt.
For lavt trykk slynger flyet i havet, for høyt trykk kan i verste fall rive av hjulleggen.
Riktig trykk i catapult-stemplene og full power i flyet gir riktig takeoff-hastighet i enden av catapulten. (Eksempelvis kan et fly med en vekt på 20 tonn komme opp i en hastighet av 266 km/h i løpet av et par sekunder) .
I tillegg til alt dette seiler jo hangarskipet også direkte inn i vinden med stor fart når det er take-off/recovery-ops på gang..., med den motvinden over dekk det måtte medføre.

Catapult-stemplene beveger seg i baner på lengde med en fotballbane, og deres hastighet blir stoppet temmelig tvert i to "basseng" med vann, tilpasset stemplenes størrelse.

En ørliten drop i høyde kan noen ganger sees etter at et fly har forlatt kanten på skipsbaugen, men det er vel heller normalt vil jeg tro...

__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote