Quote:
Originally posted by Desk pilot
Hvor lang tid tar det å oppnå kritisk hastighet for å oppnå løft etter at flyet er skutt utenfor kanten? Det må da synke noen meter iløpet av denne tiden?
|
Flyene har vel den hastigheten de skal ha når de forlater kanten....
Steamtrykket i de to parallelle steam-stemplene blir satt i forhold til flyets aktuelle vekt.
For lavt trykk slynger flyet i havet, for høyt trykk kan i verste fall rive av hjulleggen.
Riktig trykk i catapult-stemplene og full power i flyet gir riktig takeoff-hastighet i enden av catapulten. (Eksempelvis kan et fly med en vekt på 20 tonn komme opp i en hastighet av 266 km/h i løpet av et par sekunder) .
I tillegg til alt dette seiler jo hangarskipet også direkte inn i vinden med stor fart når det er take-off/recovery-ops på gang..., med den motvinden over dekk det måtte medføre.
Catapult-stemplene beveger seg i baner på lengde med en fotballbane, og deres hastighet blir stoppet temmelig tvert i to "basseng" med vann, tilpasset stemplenes størrelse.
En ørliten drop i høyde kan noen ganger sees etter at et fly har forlatt kanten på skipsbaugen, men det er vel heller normalt vil jeg tro...