GOT er utvilsomt stor nok til å kunne klare en daglig 330-200/787
Således aktualiserer jo samtlige selskap i sandkassa seg.
Jeg mener helt bestemt at
GOT passer godt in i ekspansjonspolitikken til Etihad. Utfordringen her er nok at det allerede er en flyplass 30 mil lengre sør som nok må anses som den mest ivrige i arbeidet for å kunne krone seg som første destinasjon i Skandinavia for dette selskapet.
Det skal mye til for
GOT å hamle opp om det, selv om de åpenbart har de beste forutsetningene av samtlige store skandinaviske flyplasser.
Qatar har de beste forutsetningene i forhold til materiell, flytype, marked og rutenett. De er jo også modne i Skandinavia og har egentlig overrasket meg ved ikke å vise åpen interesse for
GOT.
5 ukentlige 330-200 fra
GOT ville garantert gitt avkastning.
Emirates tror jeg blir litt for stor i første omgang for
GOT. Ikke at de ikke klarer å fylle maskinen, men jeg tror det ligger flere prestisjetunge ekspansjoner andre steder før interessen faller på
GOT.
Det sies dog at Qatar sitt Oneworld medlemskap satte hinder for åpning av
HEL i 2014. Emirates har selv sagt at Helsinki kommer i 2015/16. Det er nok bare et spørsmål om tid før de lanserer rute fra den finske hovedstaden.