View Single Post
Old 26-03-2015, 07:27   #85
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Germanwings A320 krasj i Frankrike

Quote:
Originally Posted by Geir View Post
Virker som om en pilot har vært på toalettet, døren har vært låst og den andre har fått et illebefinnende slik at han har vært død/ bevisstløs/ ikke hatt mulighet til å åpne døren - evt. han har ønsket å styrte flyet. Siden døren inn til cockpit er terrorsikker så er det ikke mulig for noen å åpne døren fra utsiden og da har man åpenbart et stort problem.

Spørs om det ikke nå kommer krav om at en av kabinbesetningen skal være inne i cockpit når en av pilotene er ute - slik at det alltid er to der inne. Sannsynligheten for at to stykker får illebefinnende mens en av pilotene er på toalettet er ekstremt liten.
Dørene på A320 er laget slik at den alltid kan åpnes fra utsiden, med mindre man aktivt hindrer dette fra cockpit. Man trykker inn koden, deretter går det en alarm i cockpit. Dersom man ikke aktivt hindrer adgang så åpnes døren etter noen sekunder.

Panelet ser slik ut: http://www.efbdesktop.com/airplane-g...sys-1.3.1.html

Dersom bryteren dyttes til "lock" så hindres adgang fra kabinen i 5-20 minutter (Dette kan defineres selv av flyselskapet). "lock" kan når som helst oppheves ved å flytte til "unlock".

Dersom piloten hadde fått ett illebefinnende ville man lett fått tilgang til cockpit.

Manualen (Fra Royal Jordanian): http://nicmosis.as.arizona.edu:8000/...329_DSC_25.pdf

Disclaimer: Er ikke pilot.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 26-03-2015 at 07:43.
mcduck is offline   Reply With Quote