View Single Post
Old 04-03-2015, 20:51   #15
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Turkish skled av rullebanen i Katmandu

Kathmandu er en interessant flyplass med mye hubaluba og aktivitet.

Én runway, én approach for store fly, ingen ILS, ligger kronglete til på en mini-høyde,
vanskelig å bygge ut, sliter med tåke og fugler, stooor småfly/hokus-aktivitet,
og har tidenes morsomste sikkerhetskontroll.

Runwayen har de slitt med i flere år etter at volumet av wide-body maskiner har økt,
mens vedlikeholdet har stått stille. I perioder har de måttet stenge for å reparere sprekker.

Værforhold er alltid en issue i Nepal, spesielt innenlands da alt flys visuelt.

Eksempel: I fjor var 1/3 av alle domestic flighter kansellert; totalt 12 675 stk.
og for international er det alltid mye holding og turarounds/diversions til India.

Kathmandu er spesielt utsatt på grunn av beliggenheten i dalen med stillestående luft,
tåke og sesonger med stor forurensning. KTM er det eneste stedet å fly inn i landet på.

Ang. dagens tur på gresset:

Tror TK 726 er den første maskinen som lander om morgenen, både internasjonalt og domestic.

Her har jeg satt en Google Maps marker på hvor flyet stoppet, med snuta rett nord.

https://goo.gl/maps/VorMf

Det var bare ca. 230 meter fra apron der normalt Thai sin 772 står parkert senere på dagen.

KTM har et ILS prosjekt på gang, på samme måte som de har tenkt å gjøre oppgradering av runway,
se på nytt terminalbygg etc. Men som alt i Nepal - ting tar tid.

Om ILS-planen for de teknisk interesserte: Link


Kjenner dere til andre internasjonale flyplasser (i en hovedstad) som ikke har ILS?

Namaste
Edvard is offline   Reply With Quote