Nei, ærru gæærn!!!
EWR er dog ikke av de verste, og de klarer, som
OSL, stort sett å holde en bane åpen. Men når det blåser som det ofte gjør, fyker det igjen så fort at den andre enden allerede er fokket til når de er kommet til enden. Og da er det 'game over' uansett hvor mye utstyr man har. 'Ekstremværet' er ofte hardere her enn i Norge, og gjerne med mer is, som tar lenger tid å fjerne både fra bane og fly.
Man har relativt mye deicingutstyr, men her har man også problemet at man ofte slipper opp for væske. Væsken er dyr og har begrenset lagringstid, og det kan være vanskelig å beregne når man trenger den. Å sitte med 'fulle tanker' over tid er uaktuelt da det er for dyrt. Trafikkvolumet er også langt større enn f.eks. på Gardermoen, og selv om man kan deice 15-20 fly i timen, sier det seg selv at det blir en uholdbar backlog. Siden man heller ikke kan holde folk ombord i mer enn 4 timer, er man 'nødt' til å brutalt kappe ned trafikkvolumet ...
Det er ganske komplekst og mange faktorer. Kostnader er selvfølgelig også en viktig faktor. Har man sne en eller to ganger i året er det ganske enkelt ikke finansielt forsvarlig å kjøpe inn mye utstyr, som ikke bare skal anskaffes, men også vedlikeholdes og ha opplæringsprogrammer. Da er det bedre å gå i dekning så lenge det står på og rydde opp etterpå. Brutalt? Ja, men desverre nødvendig.