View Single Post
Old 24-02-2015, 18:53   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: SAS kabinansatte har "faglig møde"

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Jeg får litt inntrykk av at mange her synes det er helt iorden at selskapene utnytter lover og regler til det fulle for å presse de ansatte, men nåde de ansatte om de benytter seg av de virkemidler de har. Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til en evt. streik i Danmark, men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig med disse "faglige møtene"? At det er frustrerende for både passasjerer og ledelse har jeg forståelse for, men de følger vel spillereglene og det er ledelsen og klar over.
Jeg tror ikke det er poenget. Jeg tror poenget er at dette er en ordning som virker veldig uforutsigbar, i motsetning til streikevåpnet som er en institusjonalisert del av forhanldingsprosessen mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Streik er helt legitimt, men for de fleste andre land så er ordningen med disse ad hoc faglige møter helt ukjent. På meg virker det også som om de kan komme i stand for omtrent hva det måtte være av årsaker - i alle fall om man skal tro det som står i media om årsakene til de ulike faglige møtene man har. Jeg har vel også et inntrykk fra en del dansker her inne og andre steder at denne typen "faglige møter" i liten grad brukes i andre bransjer. Om det stemmer vet jeg ikke.
TOS is offline   Reply With Quote