Quote:
Originally Posted by CFM
Dette virker fortsatt som hovedsaklig et CRM, kommunikasjonsproblem. "Flere tonn snø på flyet". Ja, det er normalt med snø på flyet i snøvær. Dett var vel ikke snakk om å ta av uten å de-ice flyet?
" Andre selskap kansellerte flighter" Ja, det er normalt at store selskap med mange flighter kansellerer flere flighter på forhånd for å forebygge noen av problemene man venter seg ved værkaos.
At kabinbesetningen skal ha stillt seg opp og gitt uttrykk for at de var bekymret for sikkerheten er mildt sagt oppsiktsvekkende. Ikke akkurat optimalt løst av noen av partene.
|
Hvorfor er det oppsiktsvekkende at kabinbesetningen sier fra og utrykker sin bekymring?
Det som bör gjöres i en slik situasjon er at kaptein og styrmann forteller hvorfor dette er ok, sörger for at alle er med i loopen og tar bekymringene til kabinen på alvor.
Det som eventuelt ville värt oppsiktsvekkende er om en eller flere i kabinbesetningen har bekymringer og ikke sier noe.
Alle ombord er ansvarlige for sikkerhetsarbeidet, og alle ombord har en oppgave. Gjensidig respekt er alfa omega for god crm og ikke minst arbeidsmiljö.