Man bør helt klart ha en rolig og saklig tone i samtaler om slike ting, samtidig som at det er helt klart at ansvaret (og avgjørelsen) om hvorvidt en flygning kan gjennomføres på en trygg og god måte ligger hos kapteinen. Det er allikevel ingen overkjøring, men cabin crew kan ikke nekte kapteinen å gjennomføre en flygning. Det er hans ansvar. Det cabin crew allikevel kan gjøre er å melde seg Not Fit for Flight, og det kan på ingen måte kapteinen nekte dem. Det har de like stor rett til å gjøre som de som sitter fremme, og det er en individuell avgjørelse. Not Fit er et resultat av at man ikke mener man kan gjennomføre arbeidet på en sikker og god måte, og er vel som oftest et resultat av fatigue eller lignende, men man kan vel argumentere for at cabin crew i dette tilfelle følte de ikke kunne gjennomføre flygningen på en sikker måte i den forstand at
CRM og kommunikasjonen med flight deck hadde brutt helt sammen. Dette blir uansett bare synsing rundt temaet, og jeg har ikke lest noe rapport eller fått noen sikker informasjon om hva som faktisk har skjedd.
Hva angår bilene eller cleaning så aner jeg ikke hva dette går på, så det kan jeg ikke si noe om.