View Single Post
Old 02-02-2015, 22:37   #7
Lumpen
ScanFlyer Blue

Lumpen's Avatar

SAS Re: Arctic Airlink, 3x SAS Plus, LCY, 777 Intra-EU samt rødnese hjem

Etter litt nærmere undersøkelser har jeg fått bekreftet mine mistanker om at det er polske Skytaxi som flyr wetlease for Nextjet TOS-LLA-OUL, og at dette vil vare inntil Nextjet får kapasitet til å fly ruten selv. Maskinen som benyttes er SP-MRC. Det finnes ingen informasjon om dette verken i bookingdialogen eller på Arctic Airlinks nettsider.

På raden foran oss satt for øvrig en av de svenske forkjemperne for ruten. Ettersom det var åpenbart at vi skilte oss ut i passasjermassen (først og fremst alder og statsborgerskap – inntrykket på denne flighten var at det stort sett var eldre finske menn og noen svensker om bord), henvendte han seg til oss og lurte på i hvilket ærend vi brukte ruten. Jeg gratulerte med oppstarten av ruten og sa som sant var at vi var på vei til London og at vi selvsagt ville støtte opp om en ny direkterute fra TOS. Responsen var ikke til å ta feil av. Han ristet på hodet og mente åpenbart at dette var noe spesielt. Jeg parerte med å spørre om grunnen til hans reise var å sikre gode passasjertall. Han tok åpenbart ikke spøken og svarte alvorlig at han hadde vært på et møte i Tromsø.

I Oulu viste gradestokken -19, og det er aldri hyggelig for oss med TOS-base, som kan skilte med en kulderekord på -18,4 grader (1966). Det ble derfor en rask spasertur fra flyet og inn i terminalbygget. Ingen skilt eller informasjon om transfer, og vi ble ledet rett til bagasjeutlevering og Tulli. Heldigvis fant vi en av lufthavnens ansatte som javisst kunne bekrefte at vi var expected, og som gav oss gatenummer til neste fly og veibeskrivelse. Dette var en hyggelig overraskelse! Som forventet var det ingen andre med videre connection fra vårt fly.

OUL er Finlands nest største flyplass og baserer seg stort sett på innenrikstrafikk til Helsinki, med Finnair/Flybe Nordic og Norwegian som opererende selskaper. I tillegg er det altså Arctic Airlink (5 ukentlige), SAS til Stockholm (6 ukentlige) og et begrenset utvalg charter. Trafikktallene er omtrent på høyde med KRS og AES. Terminalen er moderne (ferdigstilt 2011), har flott utsikt over flyoppstillingsområdet og har fire airbridges. Dog ingen lounge her.

Moderne terminalbygg i OUL med kombinert kafé, pub, kiosk, tax-free og apotek. Internasjonale og innenriksfly benytter samme område i terminalen.

Siden layover ble lengre enn først fryktet, ble det tid til å innta et "flatbrød med rein" til frokost. Til flyplasspris, så klart.

Ca. 15 minutter før avgang ble det annonsert boarding til neste flight.

22. januar 2015
Oulu (OUL) - Stockholm, Arlanda (ARN)
SAS/Braathens Regional SK4203 (13:55-14:25)
SAAB 2000, SE-LOM
Sete 2D, SAS Plus
Belegg: 25% i Plus og 21% i Go

Boarding via airbridge, ned en trapp og ut på tarmac. Ingen prioritert boarding her, og det skulle vise seg å ikke være nødvendig da det kun var 12 passasjerer ombord på denne flighten. Denne ruten opereres av Braathens Regional (tidligere Goldenair) med en 50-seters SAAB 2000.

Braathens Regionals helt hvite SAAB 2000 foran. Bak FlyBe Nordic/Finnair Embraer 190 som kom inn fra HEL.

Boarding completed ikke lenge etterpå, men papirarbeidet tok sin tid. Med åpen dør tok det ikke lang tid før vi begynte å hakke tenner. "Og dette skal liksom være First Class", kom det tørt fra Reisefølget. Også denne maskinen har tre seter i bredden, med ett på venstre side og to på høyre side av midtgangen. Flyet byr på svært behagelige seter, mulig de beste jeg har vært borti av flyseter av den vertikale typen.

Gode seter, men dessverre ikke så mange som ble benyttet.

Ypperlig benplass.

Endelig kunne døren lukkes og den unge CC ønsket velkommen til SAS i samarbeid med Braathens Regional, leste så opp sikkerhetsinformasjonen før utstyret ble demonstrert. Flight Deck informerte om forventet flytid på 1 time og 20 minutter. Rask oppstart, kort taxing og svært liten mengde rullebane ble benyttet før vi var i lufta.

Avgang OUL.

Servering kom raskt i gang og her er det Nordenkonseptet som gjelder. Jeg priset meg lykkelig over at det ble tid til en matbit på OUL og valgte en chips fra tralla. Registrerte også klokken var passert 14 lokal (finsk) tid, og innvilget meg derfor dagens første øl. CC serverte med et smil og minnet på at det bare var å bruke ringeknappen dersom det var ønske om noe mer. Jeg tok det som en oppfordring og fikk påfyll på ølla omtrent midtveis. CC oppholdt seg for øvrig i bakre galley under det meste av flyvningen.

Servering på OUL-ARN.

Selv om interiøret ikke ser spesielt tidsriktig ut, mener jeg dette er en svært behagelig flymaskin. I tillegg til de gode setene og mulighet for garantert ledig "midtsete", opplever jeg maskinen som stille til propell å være, mulig et hakk bedre enn Dash 8-Q400. Dette er tredje gang jeg flyr SAAB 2000, de to øvrige var med Swedline Express (konkurs i 2006) HMV-ARN vv. for mange år siden.

Ellers lite å berette om fra denne flyvningen, og vi landet i snøvær på Arlanda ca. 10 minutter før rute. Der ble det fjernparkering og busstur til F-området i Terminal 5.

Last edited by Lumpen; 02-02-2015 at 22:50.
Lumpen is offline   Reply With Quote