Quote:
Originally Posted by martins
Personlig synes jeg det virker helt OK for land å kunne beskytte sine markeder mot fremmed konkurranse. Hvis alt åpnes opp og frigjøres, så er det om å gjøre å jobbe gratis, tjene minst, skatte minst, bidra med minst, osv osv. Uavhengig av bransje. 
|
Da regner jeg med at amerikanske selskaper ser det som helt uproblematisk at de også vil møte restriksjoner på sine trafikkrettigheter til diverse regioner? Fra artikkelen det vises til så ser det ut til at amerikanske selskaper mener at de skal bestemme hvorvidt det skal ekspanderes på ulike ruteområder. Vil dette bare gjelde Gulfstatene, eller kan man tenke seg at de også vil ønske det samme for trafikk til/fra Asia, Europa osv.? Jeg tror ikke nødvendigvis det er spesielt fruktbart å skulle gi noen (amerikanske) selskaper vetorett i forhold til omfanget på passasjertrafikk. Vi har vel noen land som opererer på dette viset fortsatt (bl.a. Kina, Russland). Vil vi det?
Forøvrig er det vel ikke snakk om fullt frislipp, men frislipp innen forhåndsbestemte områder (f.eks. Open Skies mellom ulike regioner, eller EU/EØS-samarbeidet).