View Single Post
Old 01-02-2015, 19:46   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

United Snag after snag med United til Charleston

En vakker julidag finner jeg en helgtur med United til Charleston SC til overskommelig pris. Etter tidligere å ha telt på knappene mellom Savannah og Charleston valgte jeg Savannah så nå tenkte jeg at turen var kommet til Charleston. Reisen er i slutten av januar, men Charleston ligger jo lengere sør enn Casablanca og etter normen kan man forvente ca. 7 grader om natten og i overkant av 14 om dagen, alstå ypperlig for sightseeing.

For flightene i USA har jeg:
16:00-17:40 EWR-ORD UA1492
18:45-21:50 ORD-CHS UA5694
og
16:30-18:32 CHS-EWR UA4144

Kommer altså frem ganske sent, men får litt ekstra poeng via Chicago og da jeg vil bo sentralt har jeg tid til en liten titt på byen fredag kveld. Søndag vil jeg kunne ta det med ro med min complimentary gullfrokost hos Hilton og tid til å få se det jeg ikke fikk med meg av byen på lørdag.

Snag 1, Eurobonus

Da jeg booker nekter United.com plent å godta min eurobonuskonto. Prøver flere ganger, det er ikke akkurat første gang andre i *A ikke vil akseptere min Eurobonuskonto så jeg står på litt for å finne ut av hvilken variant de kan godta. Noterer tilslutt sammen med bookingen at jeg må huske på å legge dette inn senest ved innsjekking. No biggie.

Snag 2, kansellering

United sender utpå høsten melding om at flighten min fra Chicago til Charleston er tatt av programmet og at jeg må ringe dem. Får satt opp en ny flight sørover:
20:59-23:06 EWR-CHS UA4144

Mister ekstra poeng via Chicago og kommer for sent frem til å få gjort noe den dagen. Har også nesten 7 timers transit på EWR som er kjedelig. Byen på den andre siden av elven har jeg allerede sett og mye av det man får unna på kort tid er allerede brukt til tidligere transiter. Jeg kan jo kanskje ta en tur innom outleten Jersey Gardens som er lett tilgjenglig fra flyplassen selv om jeg også har vært der før. No biggie.

Snag 3, kansellering

Får litt senere på høsten melding fra United om at flighten min fra fra Charleston til EWR er tatt av programmet og at jeg må ringe dem. For å klare å komme til EWR i tide ender jeg opp med:
12:26-13:50 CHS-ORD UA5918
15:02-18:12 ORD-EWR UA1226

De ekstra poengene via Chicago er tilbake og jeg får kun tid til frokost før jeg må dra søndag morgen. No biggie.

Snag 4, forsinkelse

Når det store reisedagen i slutten av januar kommer får jeg SMS fra United med at flighten fra OSL er utsatt fra 11:15 til 15:00. Det var visst teknisk feil på flyet de skulle bruke fra EWR så innkommende er forsinket. Kan bruke tiden til å jobbe litt i gullstua. Det hadde selvsagt vært bedre om man kunne brukt nettet i SAS-loungen i over 10 minutter i strekk uten å bli kastet ut.

For en gangs skyld er det bare greit med forsinkelse, har jo 7 timer på EWR som de kan ta av. Mister riktignok turen til Jersey Gardens som jeg bare hadde lagt inn for tidsforbruk. No biggie.

Snag 5, defekt monitor

24F ser ut til å ha den eneste defekte monitoren i hele flyet. Den er helt livløs. Heldigvis er det god plass på flyet så det er en annen rad med F og E ledig og der virker monitoren. Det er til og med massasje-sete der, altså en hyperaktiv unge i raden bak som sparket i seteryggen hele veien over Atlanteren. No biggie.

Snag 6, "snestorm" og ny ombooking

Fremme godt forsinket i EWR har jeg fått mail fra United om at snefall, eller storm som de kaller det, er meldt i Chicago på søndag og at de regner med mange forsinkelser og kanselleringer. Jeg bør derfor ta kontakt med dem. Istedefor å vente på telefonen en tredje gang går jeg til servicedesken hvor de sier jeg må ta rødøye-ruten tilbake fra Charleston. Prøver å argumentere for en annen rute via Washington som vil la meg få mere behagelig start på dagen, men de holder fast på sitt:
06:00-07:58 CHS-EWR UA4301

Får altså over 12 timers transit på EWR og må altså tidlig i seng og reise lenge før frokost.

Snag 7, manglende ticketing

Da jeg står opp i Charleston er innsjekking allerede åpen, men da jeg prøver meg får jeg feilmelding om at ticketing mangler og at jeg må kontakte dem igjen. Hun som ombestilte for meg på EWR hadde tydeligvis glemt noen steg i ombookingen. Etter endel venting på telefonen er forhåpentligvis alt OK.

Snag 8, endrede personalia?

Prøver enda en gang å sjekke inn, men får nå feilmelding om at siden mine personalia har blitt endret må jeg møte opp tidligere på flyplassen og ha med alle papirer for manuell kontroll før jeg får sjekket inn. Jeg aner ikke hvilken av damene hos United som har gjort hva med min bestilling, men booker veldig tidlig vekking og transport til flyplassen til søndag morgen.

Om Charleston

Dra heller til Savannah

Snag 9, ikke codeshare

Manuell innsjekking går greit i Charleston, men det er ingen lounge der. Ankommer EWR over 20 minutter før skjema og solen er på vei opp over New York.

Ser at det skal begynne å sne ca. 1 time før Uniteds fly til OSL letter så det hadde passet bra å komme seg avgårde litt tidligere. De har visst mye problemer med å takle sne i dette landet. SAS skal jo fly rett før "stormen" kommer, men det går ikke ann booke om til dem da de ikke er codeshare med United. At jeg hadde opplevd mange forsinkelser og har over 12 timers transit endret ikke på det.

Flighten jeg skulle tatt til Chigago idag ser jeg er kansellert, bra jeg i alle fall har kommet meg til EWR. Så nå venter jeg i spenning på når vi kommer oss avgårede i kveld. Wlan fungerer litt av og på her i lungen og jeg begynner for første gang å bli lei av Uniteds rosiner med sjokoladetrekk.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	newark.jpg
Views:	2733
Size:	36.2 KB
ID:	38182  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 01-02-2015 at 19:55.
robertaas is offline   Reply With Quote