Jeg tror hovedproblemet for DY er ikke faktum at det blir litt dyrere for folk a ha en langhelg i New York. Det vil bli mindre som flyr, men trolig ikke dramatisk mindre. I Europa blir det trolig en langhelg mindre enn før, det vil DY merke sterkere siden ogsa SK satser tungre på typiske inbound markeds som
BER,
LON etc og tilbyr mange lave priser.
Det hva kommer a avgjøre hvordan 2015 for DY vil bli utviklingen i innenlandsmarked. Dette har ikke voksed saerlig i 2014 og med den lave oljepris, mindre investeringer etc vil den trolig krympe i 2015.
Siden DY har mange splitter nye fly i eget bestilling og leasing sa vil det merkes stort i balansen, dersom
NOK svekker seg markant mot US-Dollar. Dette vil kanskje ha potensialet å bremse opp DY sitt vekst litt i fremtida, rett og slett fordi de ikke lengre får flyene like billig som før og kostnader (i dollar) må komme i balansen med inntekter (hovedsaklig i
NOK og EUR).