Morten:
Fremtidsplanene var slik som du beskrev;
Men iom at flere gate skulle bli bygget, ble det i enighet med alle instanser&operatører på
OSL---
Ny terminal B på nordsiden, med taxebaner imellom - krever en ordentlig pax&staff transport mellom terminal A & B (tunnell, t-forbinnelse osv, evt toll/pass +++...) krever mer ressurser enn dagens løsning;
lage en direkte i terminal A - en nord-pir:
Ved en slik løsning er det gangavstand innunder tak og samme terminal (og ingen store toll/pass-løsninger) bestemt i samsvar med de fleste operatører (servering, internal/external- og handling-service) på
OSL, for å unngå motorisk transport av ansatte og pax.
Dette svaret fikk vi vel ved en annen tråd som omhandler dette? Har også sjekket dette med
OSL.
Derfor er "fremtids-Terminal B" blitt "bypassed".
Men hva som egentlig blir den totale gevinsten i dette, vet nok så og si - ingen.
Noen sier at grunnmuren og grunnsteinene til dette "Terminal B" allerede ble bygd samtidig med det store "
OSL - Gardermoen 1998"-prosjektet.
Noen ville ment at en evt "Terminal B" skulle brukes til spesifikke operasjoner:
- Lowfare
- Non-schengen
- airline-specific operations (groundhandling agent eller airline only).
- domestic (eller schengen etter schengen-avtale), eller international
...
Hvem, Hva, Hvor ? Noen som har et bedre svar?