Widerøe innførte dette allerede i juni 2014, og det var etter et lengre samarbeide med bl.a Handicapforbundet m.fl
På websiden står bl.a dette :
RULLESTOLASSISTANSE DELES
INN I
TRE KATEGORIER:
WCHR (Ramp):
Den reisende klarer selv å gå opp/ned trapper og inn i flyet. Assistanse er nødvendig til/fra utgangen/gate.
WCHS (Steps):
Den reisende klarer å gå til flysetet selv. Assistanse er nødvendig helt fram til flyet, og man må bæres opp/ned trapper.
WCHC (Cabin seat):
Den reisende er helt immobil. Assistanse/bæring er nødvendig helt frem til flysetet. For å imøtekomme krav til sikkerhet for både passasjerer og ansatte når det gjelder bl.a evakuering og personskader (på passasjerer og ansatte), samt at vårt flyplasspersonell skal kunne være forberedt og bemannet har vi innført nye prosedyrer. Rullestolen kan være maks 43 cm bred, og passasjeren kan maks veie 120kg. Dersom passasjeren veier mellom 90 og 120kg må dette opplyses om ved bestilling.
http://www.wideroe.no/flyturen/spesielle-behov
Årsaken til disse grensene på 43 cm, er bredden på midtgangen.
Når det gjelder vektgrensene så er dette for at flyselskapet i det hele tatt skal kunne håndtere denne typen reisende på en respektabel måte, samt sikre at det er nok/rett personell på jobb.
Husk at på mange av kortbaneflyplassene er det ofte ikke mer enn 2 personer på vakt hos Widerøe, og er det to damer à 50 kg, så kreves det ofte litt styrking av arbeidsstokken for å kunne ta i mot og sende avgårde passasjerer med slike ekstra behov.