Quote:
Originally Posted by Superhai
Det er forskjell på charter og rutefly som følger anbud – kravene er strengere for disse.
|
Det er kun fordi kravene er satt slik. Anbudskravene er nok mye enklere å endre enn det er å utvikle en ny flytype. Andre løsninger enn man har i dag, er fullt mulig å tenke seg. Det gjelder kravene i anbudet, plassering og begrensninger på flyplassene og hvilke fly som er tilgjengelig.
At løsningene som brukes kan endres, har vi for eksempel sett på Værøy. Riktignok er bakgrunnen mer tragisk enn mangel på fly, men når det flyplassen ikke kunne ta i mot fly, ble det funnet andre løsninger.
Jeg tror vi kan se en løsning med oppgradering av noen flyplasser, kanskje kombinert med noen nedleggelser, for å kunne bruke andre flytyper. I tillegg kan man tenke seg at enkelte ruter betjenes med mindre fly. Hverken Do 228 eller Twin Otter er ukjente syn på kyllingmarkene og har begge vært gjennom moderniseringsrunder.
Widerøe er nok mest interessert i en løsning der det kreves fly som er lite tilgjengelig og et ruteopplegg som gjør det vanskelig for nye konkurrenter å etablere seg. Vi får se hvordan det ender opp.