SFO-CPH-BGO
Endelig kom tiden for hjemreisen til Norge og omtalen av denne. Denne turen går med SK i Business og billetten ble heldigvis bestilt før de økte poengprisene på «Best Availability»-billetter. Reisekameraten heretter kalt S og jeg ankommer
SFO omtrentlig 13:15 lokal tid. Nøklene til leiligheten til S var overlevert, og det eneste alternativet vi hadde var å komme oss ut mot flyplassen denne onsdagen.
Allerede halvannet døgn forstår jeg at avgangen vår kommer til å bli forsinket, da OY-
KBD må ta turen til Chicago dagen i forveien. Det blir problematisk når SK 944 lander 13:20 og SK 935 går 12:25.
S og jeg er først i køen i dag:
Under innsjekk over nettet har
SAS en kjekk funksjonalitet der man kan bytte avganger. Jeg bytter fra SK 2868 til SK 2872, slik at transferen i København blir betydelig enklere. Jeg velger sete 1A for overfarten til København i en nokså fullsatt Business-kabin, og 1F i 321-maskinen opp til kjære Flesland.
14:00 presis starter innsjekk selv om «Toste Viking» er meldt to timer sen ut fra San Francisco. En hyggelig eldre dame sjekker oss onn, og jeg melder at jeg ønsker å oppgradere reisekamerat S. Først bekrefter personalet at 1B er ledig – herlig. Dette blir S sin første tur i Business, og han gliser meget godt nå. Damen forklarer oss pent hvor United Club ligger.
Deretter går kursen rett mot sikkerhetskontrollen. Med et stort Priority-stempel glir vi rett inn i Fast Track, og er gjennom på få minutter. Inn i United Club kommer man også, her er det definitivt overfylt grunnet mange forsinkelser hos UA. Ombordstigningskort og inntrykk av loungen:
To slitne gutter/menn på tur krever oppvartning. Etter en rask tur i baren ender vi opp med dette:
United er gode på snacks, skikkelig mat er det langt verre med. Siden vi er såpass komfortabelt installert, blir det «lunsj/middag» i loungen i tillegg. Vi blir til slutt mett etter uendelige mengder kjeks og bananer:
Omtrentlig klokken 18:40 lokal tid kommer det på høyttalerne i loungen at vi bør bevege oss nedover mot maskinen. OY-
KBD er for øvrig parkert på gate G102 denne ettermiddagen. Når vi ankommer området rundt gaten, er det mildt sagt kaotiske tilstander. Her blir vi stående i en halvtimes tid før de slipper oss om bord, da rengjøringspersonellet bruker lengre tid enn planlagt. Purser og en av hennes kollegaer ønsker velkommen i døren, og vi svinger inn til venstre. Reisekamerat S gliser godt når han ser beinplassen for overfarten til København.
Flere trivelige kommentarer kommer fra reisekamerat S, og besetningen serverer champagne. Jeg er takknemlig for at denne er tilbake, spesielt på kveldsavganger. I halv ett draget fra København på dagtid er det ikke like viktig.
Ombordstigning meldes komplett omtrentlig når champagneglasset er tomt. Det eneste minuset er at besetningen ikke kommer med påfyll. Påfyll har jeg fått på alle mine andre flygninger i
SAS Business dette året. Jeg forstår at vi er forsinket, men jeg ser ikke at besetningen gir noen påfyll. Kabinen er for øvrig 100 prosent fullbooket i samtlige klasser. Besetningen deler ut menyen for overfarten rett etter at vi pusher ut fra gate.
Køen for take-off er heldigvis ikke særlig lang, og vi kommer oss opp i skyene. På grunn av det dårlige været er sikten heller dårlig. Den kvinnelige kapteinen slukker skiltet med fest setebeltet, og lyset kommer på. Det gir meg anledning til å knipse bilder av dagens meny.