View Single Post
Old 31-12-2014, 00:26   #46
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Som det sies. Det er mange faktorer her. En er økonomien. Det skal være økonomi i hele ruta som flys.
Ikke uten grunn at Korean flyr i trekant ICN - VIE - OSL.

Det nevnes her at man ønsker st MH bygger slakteri slin at man kan utnytte en trønder flyplass. Det er nok av slakterier i trøndelag som fint kunne fylt opp et par fly i uka. Men vi kan ikke glemme at logistikken er en smule mer omfattende enn bare det ene flyet. Til stadighet så byttes det slakteri av forskjellige årsaker. Enten er ikke fisken stor nok eller så er det sykdom eller dårlig vær.

Så skal jo ikke all fisken til samme sted. Noe østover og noe vestover. Så hvor skal en slik maskin gå? Har flyselskapet god distrubisjon videre? Og hvilke priser kan de tilby?

Og hva gjør vi hvis maskinen i trøndelag får tekniske problemer. 80 tonn laks lukter kjapt... Ved OSL (eller hvilket som helst knutepunkt) så har man alternativer og systemer så man kan løse problemene som stadig oppstår.
Som et lite eksempel. Vi hadde en kunde i jula hvor vi fikk fisk stuck i Stockholm. Noe som resulterte i en 6(!!!!) dagerd forsinkelse på deler av partiet...

Så må vi ikke glemme at alle de store passasjer maskinene ex OSL stort sett er fylt til randen av fisk.

Det er ikke uten grunn at Marine Harvest har bygd sin terminal ved Gardermoen. En terminal som håndterer både fisk som skal flys langt og truckes i europa.

S
learjet is offline   Reply With Quote