View Single Post
Old 30-12-2014, 23:07   #39
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Asiana Cargo flytter fra GOT til OSL

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Takk for svar !

Sett fra «distriktsnorge» er nok ikke diitt syn helt i tråd med erfaringer.
Skillet mellom «seriøse» og «useriøse» er nok i virkeligheten litt annerledes.
Og det er begrenset hvor mange «hytter fr Estland» det er behov for på f.eks. Trøndelagskysten.

Speditører er som andre:
Kan de sende en last 40-50-60 mil, så generer dette større omsetning enn å frakte 5.
Og – all frakt som kommer inn til OSL har slett ikke sluttbrukere i dette området.
Poenget er at rettningsballansen gjør at prisene for returlast fortest mulig ut av Norge er særdeles lave. Ofte utgjør import prisen opp mot 70-90% av den totale rotasjons kostnaden for transportøren. Dette gjør at det er liten kostnads logikk i avstander. De aller fleste må derfor ut av Norge og inn i Sverige før de får retur last tilbake. Dette gjør at Østlandet blir trakten for nesten all utgående trafikk fra Norge. Konkurransen om å fylle returer er derfor vanvittig stor og prisene er omtrent å regne som gratis. Det betyr i praksis at det kan være billigere å frakte fisk fra Hitra til Oslo enn til Værnes.

En annen ting er fasiliteter og håndtering ved flyplassene. Infrastrukturen er ikke bygget ut for å håndtere dette.

Når det gjeldet ferdighus fra Estland, så var det et svar på ditt spørsmål på innvirkningen av de nye reglene. Det er denne typen kjøringer som i dag er forbundet med problemer og useriøse aktører. De som i dag allerede transporterer fisk, har store krav til å være ryddige.
Problemene du refererer til er derfor begrenset da problemet i dag ikke i særlig stor grad gjelder for de store thermo transportørene som kjører fisk inn og ut av Norge.
Cockpitview is offline   Reply With Quote