View Single Post
Old 13-05-2006, 19:53   #2
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Default Replying to Topic 'Ang. kortbanenettet'

I et innslag på Dagsrevyen for et par måneder siden, ble det sagt at det skal brukes 2 milliarder på kortbanenettet til oppgradering og forlenging av rullebaner de neste årene. Blant annet skal Avinor oppgradere kortbaneplassene med ny type belysning (go-around-lys) og lys i rullebanedekket, samt navigasjonshjelpemidler for sikrere/enklere innflyging (SCAT1). 3-4 flyplasser står på planen i løpet av året, og de neste par årene skal vel de fleste være oppgradering for bruk med SCAT1. Både lys og SCAT1 er allerede under utprøving på et par flyplasser.

Når det gjelder konkurranse på kortbanenettet, så føler nok WF presset fra Coastair som har begynt å spise seg inn på WF sitt monopol nordpå. Det er vel nå i sommer det skal leveres inn tilbud for ruteflyging i Finnmark (mulig også noe i Troms?), og jeg blir overrasket dersom Coastair ikke tar en del av kaka og WF dermed mister noen ruter. Coastair har jo drevet testflyging med ATR på Stokmarknes. Coast får også en ekstra ATR levert nå i sommer skal brukes i Nord-Norge, og dermed har de to maskiner nordpå.

Når det gjelder de ekte kortbaneplassene med 800 meters rullebane, så blir nok WF fortsatt kongen på haugen. Etter hva jeg vet kan ikke Coast sine ATR-maskiner operere på 800-meters baner. Hvilke andre konkurrenter som eventuelt kan ta en del av den kaka, er jeg usikker på. Kan Coast bruke Jetstrem, eller blir maskinen for liten? Dornier-maskinene til Katoair er selvfølgelig en mulighet, men jeg har mine tvil på at det kommer til å skje.

Blir spennende å se hva WF kommer til å finne på de neste årene, for konkurransen øker på alle fronter. De kan ikke regne med å være enehersker i nord lenger.

CL
LN-BRK is offline   Reply With Quote