I en situasjon hvor man har en syk passasjer ombord som gjør at man diverter så blir man prioritert først uansett (med mindre noen skulle komme inn med en enda mer alvorlig emergency), uavhengig av hva man har på squak'en. Jeg har aldri prøvd 7700 selv, men det er mulig man blir ekstra synlig på f.eks TCAS hos andre fly? Uansett ingen som kan ta dem på å ha gjort feil, det er jo sånn sett en medical emergency, og står det om fare for liv så er det en nødlanding, om så en kontrollert nødlanding. Kan allikevel være enig i at det kanskje ikke var strengt talt nødvendig.
(hadde samme situasjon oppstått over f.eks Iran på vei hjem fra Dubai så kan du banne på at jeg hadde squak'et 7700, selv om
ATC i Iran er svært flinke og profesjonelle. at man kan velge å unnlate å gjøre det her i Europa skyldes kanskje mer at man er godt kjent med rutinene til
ATC for å håndtere slike situasjoner.)
Edit: så nei, dette har overhodet ingenting med
LCC, Norwegian, Ryanair eller andre lignende faktorer å gjøre. På sånne ting behandles absolutt alle helt likt, etter min erfaring.