View Single Post
Old 03-12-2014, 23:17   #195
Trevln
ScanFlyer Silver

Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Som et lite tilsvar til Wahoo:

Det er en grunn til at fagforeningene / vi som jobber ute i bransjen skyver sikkerhetskortet foran oss når slike temaer kommer opp. Det finnes nemlig fagfelt som går på dette med sikkerhetskultur, human resources osv, og der sier all forskning at mye av det vi ser i dag med kontraktsstruktur, arbeidspress og usikkerhet er faktorer som beviselig reduserer flysikkerheten. At du personlig mener at alt er sikkert inntil noe detter ned får så være, men vi skal være sjeleglade for at ingen seriøs aktør tenker sånn. Flere og flere av barrierene i sveitserostmodellen brytes ned, og fortsetter det sånn vil det smelle til slutt. Vi dytter disse argumentene foran oss nettopp fordi vi desperat kjemper for at det ikke skal skje, det hjelper litt lite og litt for seint om vi venter til etter at ulykken er et faktum.

At det kanskje kan føles som om vi bare sier dette for å bedre vår egen situasjon blir delvis feil. Poenget her er jo at det er vi som kjenner dette på kroppen, og det er til syvende og sist vi som gjør feilen om det går for langt. Å redusere arbeidspresset handler ikke om at jeg er lat eller vil ha mer penger, det handler om at jeg er redd for at folk (meg selv inkludert) kan bli presset til å jobbe så mye at det _kan_ gå galt til slutt.

Du snakker om holdninger og fryktkultur, men har nok aldri opplevd dette i særlig grad selv. At selskapene fremhever sikkerhetsfokuset men samtidig har kontraktsansatte som de sparker og flytter rundt på i vilden sky er i seg selv en voldsom selvmotsigelse. Å tro at folk går på jobb og stenger ute alle problemer de måtte ha, som f.eks hvordan de skal betale husleia nå som selskapet plutselig har gitt dem sparken i tre måneder, er usedvanlig naivt. Å tro at folk blir hjemme når de er litt syke selv om det medfører at de ikke får nok lønn til å overleve neste måned er naivt. Slike elementer har veldig stor påvirkning på sikkerheten, og da nytter det ikke å snakke om fine holdninger fra selskapets side. Det er altså en definert sikkerhetsrisiko, uten at det betyr at en ulykke nødvendigvis vil inntreffe. Det er en forskjell der som det kan være greit å ha kontroll på når man snakker om slike temaer. Uansett så er dette et område det finnes veldig mye god litteratur om, og det vil nok være interessant lesning for mange. Jeg er også nysgjerrig på hva slags sikkerhetsrisiko våre fagforeninger utgjør?

En liten avsporing (igjen), så Wahoo og jeg kan godt ta diskusjonen videre i PM om det er uinteressant for andre. Det er uansett fint å se mange bra innlegg om hva som foregår på innsiden i D.C fra dere som har innsikt i det.
Trevln is offline   Reply With Quote