Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Med rimelig god innsikt i det amerikanske Politiske miljø oppfatter jeg NAI's problemer mer at de ikke har noen som taler deres sak og at de ikke har tatt seg tid til å forstå processene og hvordan NAI er nødt til å jobbe for å oppnå det de ønsker. Det største problemet er ikke lobby virksomheten - den er alltid en del av prosessen - alle vet det og alle benytter seg av den. Jeg ser ikke at selve selskapene er veldig aktive mot NAI, ikke mer enn normalt, at fag foreningene er på banen skjønner jeg godt, og det er kanskje uvant for Nordmenn, men ikke uvanlig.
|
Nå vet jeg ikke helt hva du mener at
NAI burde gjort, men de har så langt jeg har forstått det hyret inn lobbyister som helt klart kjenner til politikkens irrganger i Washington DC. En viktig forskjell til ALPA og flyselskapene er vel at disse i tillegg har bidratt med campaign contributions til kongressmedlemmer, men så vidt jeg vet kan ikke foreign nationals bidra med slik støtte.
Og flyselskapene er også aktive i denne prosessen - det kan det ikke være noen tvil om.
Quote:
Derimot så må NAI "vokse opp" er det noe som ikke fungerer overhodet her borte - så er det NAIs "Victim" mentalitet - Cry Baby's slik som NAI fremstår og oppfører seg - fungerer ikke. De må ta på seg "boksehanskene" og jobbe for det de tror på, og selv on Kjos virker bra i Norge, saa virker hans halvdårlige engelsk svært dårlig her borte.
NAI må slutte å forklare bort all motstand, faktisk til et punkt at de bør tenke på om de bør hente inn nye koster i ledelsen, en ny strategi for hele Long Haul satsningen.
|
Hvordan Kjos virker er vel heller egentlig ikke tema. Det foreligger en avtale mellom USA og Europa som man skulle anta er det som styrer hvem som får fly og hvem som ikke får fly? Jeg tror forøvrig ikke det er så mye som fungerer i USA mot foreninger som skyver "our troops" foran seg...