Quote:
Originally Posted by Wahoo
Tror du virkelig at de amerikanske selskaper er lystne på å få europeiske lavprisselskaper
som Norwegian og Ryanair bankende på døra hvis de kan unngå dette?
Lavpris selskapene har i Europa hatt en årlig vekst på ca 15% de siste 10 år og har vel
nå en markedsandel på ca 40%. Dersom lavpris får tilgang til det transatlatiske markedet
er det realistisk å anta at noe liknende vil skje der!
Og husk, om en billett koster 299,- eller 399,- her i Europa så er ikke det så avgjørende for kunden. Mens hvis forskjellen
på transatlantisk LCC/Legacy blir f.eks 2990,- og 3990,- så er dette ganske mye penger.
En transatlantisk billett kan vel regnes som en "kapitalvare", hvor 10-20% forskjell utgjør ganske mye.
At man idag lever mye av business billetter stemmer jo, men selskapene er allikevel avhengig av å få fylt opp resten av flyet
for å tjene penger, og dette kommer til å bli vanskeligere for dem.
Nå vet jeg jo hva du kommer til å si, at de amerikanske selskapene fint klarer å konkurrere mot dette.
Ja, det er godt mulig de klarer det, men det vil allikevel koste dem dyrt og bunnlinjen deres kommer
til å merke det kraftig. Og det er tross alt den man lever av.
W
|
For det første så har Europeisk Lavpris adgang til det Transatlantiske markedet og de har hatt tilgang og vært i markedet siden før jeg flyttet til Seattle i 1996. I alle årene jeg har bodd i Seattle har jeg hatt adgang til å kjøpe Enveis Lavpris til samme pris nivå som Norwegian tilbyr nå.
Du glemmer også at det allerede finnes
LCC på linje med de du nevner i markedet her - Southwest (som er og var forbildet til Ryanair) er blandt de 3 største selskapene i USA - litt avhengig av hvordan en måler. Spirit, Alligient, Virgin America er alle
LCC og er en stor del av konkuranse bildet.
Mitt poeng er volum, selv om Norwegian satte inn alle 787'ene de har bestilt Transatlantisk vil de fremdeles ikke være noen trussel, volumet ville fremdeles være allt for lavt for at det blir en trussel - et eksempel er ruten jeg gjerne vil se åpnes Stockholm - Honolulu med Norwegian Nonstop, den vil bringe det samme antallet passasjerer i måneden som Honolulu mottar i løpet 2-3 dager fra Kina alene ! Og det markedet vokser betydelig fortere enn
LCC har gjort i Europa.
Selskapene som konkurrerer på det transatlantiske markedet står heller ikke stille, de utvikler seg og tilpasser seg vel så raskt som Norwegian, det må de i den konkurransen de opererer i.
Skal man analysere konkuranse bildet er det ikke nok å kun se på tilbudt setekapasitet - da får en ikke med seg Dimensjonene Pris gir. Sammenligner vi f.eks. 300 seter med DU og 300 seter hos Virgin Atlantic fra Bay Area til London, la oss si at det er solgt 80% så 240 seter som hos DU koster USD 250.00 altså 60.000 USD. For å oppnå det samme resultatet må Virgin selge 24 Upper Class seter (de selger betydelig flere på hver eneste avgang). Og markedet er absolutt villig til å betale dette - Apple, Google og Facebook ser på arbeidsreiser som en stor belastning og er villige til å redusere belastningen med bruk av Business Class - så forretningsmodellen er anderledes - men det betyr ikke at den er utdatert. Og disse selskapene kan absolutt konkurrere.
At jeg trekker frem Business Class som du nevner er fordi jeg har holdt på med analyser av konkuranse, priser, fortjeneste på Transatlantiske ruter i mer enn 10 år, inkludert analyse modellene for beregningene om en rute Paris - Seattle ville være lønnsom. Det ligger mye beregning, diskusjoner bak mine tanker, og selv den dag i dag bruker jeg nettopp dette markedet (og laster ned priser daglig) i forbindelse med min videre utdannelse i Data Science at Columbia University.