Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Er Norwegian en brysom konkurent ? Og er forretnings moddel til Norwegian smartere ?
|
Tror du virkelig at de amerikanske selskaper er lystne på å få europeiske lavprisselskaper
som Norwegian og Ryanair bankende på døra hvis de kan unngå dette?
Lavpris selskapene har i Europa hatt en årlig vekst på ca 15% de siste 10 år og har vel
nå en markedsandel på ca 40%. Dersom lavpris får tilgang til det transatlatiske markedet
er det realistisk å anta at noe liknende vil skje der!
Og husk, om en billett koster 299,- eller 399,- her i Europa så er ikke det så avgjørende for kunden. Mens hvis forskjellen
på transatlantisk
LCC/Legacy blir f.eks 2990,- og 3990,- så er dette ganske mye penger.
En transatlantisk billett kan vel regnes som en "kapitalvare", hvor 10-20% forskjell utgjør ganske mye.
At man idag lever mye av business billetter stemmer jo, men selskapene er allikevel avhengig av å få fylt opp resten av flyet
for å tjene penger, og dette kommer til å bli vanskeligere for dem.
Nå vet jeg jo hva du kommer til å si, at de amerikanske selskapene fint klarer å konkurrere mot dette.
Ja, det er godt mulig de klarer det, men det vil allikevel
koste dem dyrt og bunnlinjen deres kommer
til å merke det kraftig. Og det er tross alt den man lever av.
W