View Single Post
Old 26-11-2014, 23:11   #157
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror akkurat den siden er nokså enkel å forklare: 85% av trafikken kontrolleres av de tre store alliansene, og selv om de konkurrerer dels mot hverandre så har man på en rekke ruter antitrust immunity som innebærer noe annet enn konkurranse (man har fått immunitet fordi det er fordeler for kundene av slike allianser). I tillegg har man utstrakt bruk av joint ventures som utelukker direkte konkurranse mellom alliansepartnere. Det er derfor begrenset grad av konkurranse over Atlanteren, og en litt småkoselig situasjon for flyselskapene (litt som forholdet mellom SK og BU i sin tid). Ingen har sterke incentiver til å skape for mye bølger i markedet, og om det da kommer inn en litt irriterende mygg som ikke har noen bindinger til alliansene så kan dette forstyrre denne småkoseligheten. Dette er min vurdering.

Forøvrig et godt innlegg fra deg, Trevln. Jeg har stor sans og forståelse for at fast ansettelse for ordinær drift når denne har stabilisert seg skal være normalløsningen.
Code Share / Joint Venture utelukker ikke noedvendigvis direkte konkuranse - jeg har mange turer med billetter kjoept USD 300 billigere hos United, men floeyet med Lufthansa enn om jeg hadde kjoept den noeyaktige samme reisen hos Lufthansa, for meg er det normalen - det er svaert sjelden at prisene er like.