View Single Post
Old 26-11-2014, 22:56   #153
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

TOS: angående tidligere moment om NAN og LT så har du helt rett at det gjør ikke lobbyismen i USA det spøtt bedre. Usikker på om jeg svarte deg på det.

Det er flere sider av denne saken, og man kan vinkle det akkurat som man selv vil. Det er kanskje ikke flag of convenience når selskapet som søker tillatelse holder til i Irland. Samtidig er det tydelig at selskapet baserer lave driftskostnader ved å hente inn mannskaper i lavkostland i Asia (eller å tilby svært dårlige betingelser i USA), uten noen form for faste ansettelser og tilhørende arbeidstakerrettigheter, både sammenlignet med USA og EU. Kabinpersonale har de basert i USA, den biten er grei. De er allikevel ansatt i et bemanningsbyrå. Såvidt jeg har skjønt klarer de ikke å rekruttere nok piloter med arbeidstillatelse i USA (aka amerikanere) til å kunne opprette base for pilotene der borte.

Det er ingen i Norwegian, verken fagforeninger eller andre, som påstår at samtlige i Norwegiankonsernet skal være ansatt i Norge. Det er kanskje beleilig for selskapet å påstå at andre mener det, men det er altså direkte feil. Det som kreves er faste ansettelser med tilhørende rettigheter i de landene man opererer ut fra, som f.eks England, Spania osv. Det har foreløpig ikke skjedd, men det er ting på gang (tror ting holder på å ordne seg i Finland?). En tidsbestemt kontrakt via et bemanningsbyrå kvalifiserer altså ikke til å kalles en fast ansettelse.

Selv om selskapet derfor er basert innenfor EU er det liten tvil om at denne måten å kutte kostnadene på, og dermed skaffe seg en konkurransefordel ovenfor andre aktører, verken er bærekraftig for samfunnet generelt eller gunstig for fremtidsutsiktene til de ansatte i bransjen på noen som helst måte. Er det dit vi skal i fremtiden? Løsarbeidere overalt, ingen rettigheter, og billettpriser til 60 kroner? At NAI kanskje ikke har den store påvirkningen av total kapasitet over atlanteren er nå en ting, poenget her er uansett legitimiseringen av måten å drive et flyselskap på. Det er den man kjemper mot, fordi man vet at om døren åpnes for aksept så blir andre tvunget til å følge etter.

Det blir det litt mer overordnede blikket på det hele. Så kan man selvsagt diskutere det juridiske ved denne prosessen, lobbyisme både i innland og utland, og alle utspill som måtte komme for å påvirke saken i den ene eller andre retningen. Jeg synes allikevel det er verdt å merke seg at flyselskapene i USA tilsynelatende ikke er like hissige på grøten når det kommer til konkurransen fra andre europeiske selskaper med "tradisjonelle forhold", altså faste ansatte og en ryddig struktur. Den lever de og konkurrerer de med, så da er det kanskje andre ting som gjør at de står stritt i mot nå?
Trevln is offline   Reply With Quote