View Single Post
Old 26-11-2014, 21:17   #149
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Mitt poeng var i hovedsak å vise til at dette ikke nødvendigvis bare handler om å beskytte sitt foretningsområde fra konkurranse.
I mine øyne er arbeidsrettslige problemstillinger mye mere interessante. Hvilke regler skal gjelde for selskaps-/organisasjonsstruktur og hvilke grenser skal man sette for flyt av arbeidskraft.
Personlig så tror jeg at dette ikke bare dreier seg om arbeidsrettslige forhold og selskaps-/organisasjonsstruktur, selv om jeg er helt enig i at det er en vesentlig mye mer interessant debatt.

Litt satt på spissen så synes jeg at alle disse debattene er slik at mange av de som jobber i bransjen mener at fast ansettelse og forutsigbarhet er slik det skal være og ikke noe annet er godt nok, samt at siden Norwegian er et norsk selskap så skal de ansatte være ansatt i Norge. Det gjør at åpenheten i debatten stopper opp allerede der.

Jeg oppfatter det også nesten slik at en del mener at norske selskaper er til for å skape norske arbeidsplasser, og at hensynet til økonomisk bærekraft i liten grad tas inn i debatten. Jeg synes f.eks. at konkurranseflaten mot flyselskaper fra andre deler av verden feies under teppet i de fleste diskusjonene, og jeg er redd at jeg først og fremst tenker "struts" når jeg ser en del av argumentene som fremsettes.

Jeg tror det er nokså klart at de 3 store alliansene er bekymret for utviklingen på et trafikkområde hvor de kontrollerer rundt 85% av markedet hvis det skal komme inn "løse" kanoner som NAI (og andre liknende selskaper). Kontrollen over Atlanteren er i form av både løse allianser, i mindre løse allianser og i ganske lite løse joint ventures; en del snakker om metal neutral joint ventures, som i praksis betyr at selskapene i en slik joint venture i fellesskap fatter beslutninger på vegne av alle selskapene - det blir ikke mye konkurranse av slikt. Willie Walsh/IAG går imidlertid mot strømmen og mener at det er helt OK å slippe NAI til, og mener at selv om de flyr i direkte konkurranse med NAI fra London og fremover fra Spania så bekymrer ikke det han. Han vil vinne fair & square i konkurranse med NAI - ikke gjennom å nekte NAI å etablere seg.

Last edited by TOS; 26-11-2014 at 21:28.
TOS is offline   Reply With Quote