View Single Post
Old 18-11-2014, 10:59   #203
Sundet81
ScanFlyer Blue

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hvis forsinkelsen skyldes vær, så mener jeg at flyselskapene er noenlunde fritatt for det meste av ansvar, og ikke skylder noe utover å booke om til neste tilgjengelige flight.

I fjor havnet jeg i en litt vanskelig situasjon på EWR, etter å ha blitt forsinket fra LAX med UA og dermed misset SK fra EWR til OSL. Forsinkelsen fra LAX skyldes at en eller annen passasjer hadde lagt viktige medisiner i innsjekket bagasje, noe vedkommende (heldigvis?) kom på etter at flyet hadde ventet 45 minutter på taxebane. Dermed bar det tilbake til gate, og 1,5 times forsinkelse var et faktum. Det hadde seg imidlertid slik at det raste et skikkelig uvær ved Newark, som forsinket absolutt alt den ettermiddagen. Slik sett passet det sikkert fint at UA var forsinkte fra LAX uansett.

Dette skapte imidlertid visse problemer, ettersom verken UA (!) eller SAS uten videre var villige til å kjøpe min forklaring om at flyet ble forsinket av mannen med medisinene og ikke uværet. Ikke bare dét: UA og SAS var også uenige om hvem som hadde ansvaret for å booke meg om, ettersom UAs fly var forsinket (men UA skyldte på været) mens reisen var bestilt gjennom SAS. Jeg måtte regelrett krangle i to timer før en mer serviceinnstilt UA-ansatt var villig til å lytte, og straks sørget både for hotell, matkuponger og ombooking til neste kvelds UA-fly til OSL.

Til dags dato er jeg usikker på hvilke rettigheter jeg rent faktisk hadde, men så lenge forsinkelsen ikke skyldes vær og vind, så mener jeg at man selv i USA har visse rettigheter. Hvis ikke, så ble jeg for en gangs skyld offer for goodwill
Sundet81 is offline