Thread: avgas 100LL
View Single Post
Old 10-05-2006, 08:54   #2
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'avgas 100LL'

Er ingen ekspert, men oktantallet sier jo noe om bensinens evne til å hindre fortenning og detonasjon.

Det er flere ting som påvirker kravene til bensinen, bl.a.: kompresjon, turtall, turbo/kompressor, 2- eller 4-takt, forgasser/innsprøytning, stempelfasong og materialvalg i motordeler.

Jo høyere oktantall, jo større evne har bensinen til å tåle trykk og temperatur uten å selvantenne.
Ville tro det er litt andre "arbeidsforhold" inne i en påhenger enn i en flymotor, men du sier det jo selv; sikkert lurt å spørre i et oljeselskap.
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote