27. august 2014, kl. 06.00:
SAS Scandinavian Airlines
SK2861 Bergen (BGO)–København (CPH)
SAS Plus
Airbus 320-232
Da var det klart for den andre runden til de sveitsiske trakter. Opp som en duggfrisk sjel denne dagen også. Rett i dusjen, pakke reisevesken med det nødvendige som pass og penger og finne bilen i garasjen. 05:20 triller jeg inn i parkeringshuset, finner samme parkeringsplassen som dagen i forveien og sjekker inn på den samme automaten. Heller ikke i dag er det en eneste sjel foran meg i Fast Track. Dette kan man definitivt sette pris på! Flesland er plutselig blitt mye hyggeligere å reise fra.
Likhetene fra dagen i forveien fortsetter. SK 2861 står oppført fra gate 22 A, noe den gjorde dagen i forveien også. Samme maskin er det jammen også, og dette blir min tredje tur med SE – RJF som er en av de tidligere Spanair – fuglene. Her er det viktig å holde på rutinene. Et par minutter senere starter ombordstigning. Dessverre er ikke de to damene i gaten like konsekvent som herremannen dagen i forveien. Uansett kommer jeg meg om bord blant noen av de første med et par aviser i hånden. I døren står purseren og gjett: den svenske flyvertinnen fra gårsdagens SK 2868. Hun skvetter til når hun ser meg, men ønsker hjertelig velkommen om bord. Jeg er i det spøkefulle humøret og sier takk for sist.
På dagens avgang mot København er det 6 rader Plus, og jeg får sitte alene på treseteren min. Dette kan vi definitivt like. Alle har ledig midtsete eller bedre, mens det baki bussen ser trangt ut. Den svenske kapteinen kommer over høyttaleren (han har jeg fløyet med tre ganger nå) og predikerer en flytid på én time og fem minutter, avhengig av trafikken nede på Kastrup. Dørene lukkes et par minutter før oppsatt avgangstid og «Adils Viking» tar av mot syd fra rullebane 17.
Jeg skjønner hvorfor både pilotene og besetningen kommer seg opp med denne utsikten her:
Frokostboksen inneholder ost og skinke, og de varme rundstykkene smaker godt. Kabinbesetningen kommer flere runder med både rundstykker samt kaffe/te. Den svenske flyvertinnen forstår ikke helt hva jeg sier, slik at vi ender opp med en slags forståelse om jeg pendler til København. Kommunikasjon kan være vanskelig! Hun er imidlertid blid mot meg gjennom hele flighten, men uten noe spesielt.
Vi er heldig med de trafikkforholdene på Kastrup og får lande vel ti minutter før oppsatt ankomsttid. Parkeringen blir heldigvis nokså langt inne på A-piren, og jeg vet at Twin Otter sitter i gullstuen allerede. Det blir en hyggelig halvtime sammen med Twin Otter, der vi kan mimre fra den flotte turen til Barcelona forrige lørdag. Han er på tur til Brüssel denne dagen. Siden hans avgang går før min, blir jeg sittende igjen en liten stund før gåturen starter.
27. august 2014, kl. 08.40:
SK613 København (CPH)–Genève (GVA)
SAS Plus
Airbus 319-132
Da bar det ut mot gate A4 for å treffe på OY-
KBP igjen. Her hadde jeg timet gangavstanden godt da ombordstigning startet umiddelbart etter at jeg ankom gaten, og jeg kunne gå om bord som den første passasjeren. I døren stod purseren fra gårsdagens SK 2861. Jeg humret godt for meg selv og tenkte at jeg bør nevnte det til han i løpet av turen. Hans kvinnelige kollega (purser hun også) var også på SK 2861 dagen i forveien, så her var det kjentfolk å treffe på. Folk hadde med vanvittig mye håndbagasje på denne flighten og ombordstigning gikk type treigt. Den danske kapteinen kom over høyttalerne, med beskjed om flytid på en time og førtifem minutter ned til Genève. I Go var det nok en gang totalt fullpakket, mens noen av oss hadde ledig midtsete i Plus. Om jeg husker rett var det fem rader med Plus på denne flygningen. En engelsktalende forretningsmann tok midtgangsetet 1C, mens vi hadde midtsetet fritt. Tommel opp for seteblokkering!
Rett før avgang gjorde jeg purser oppmerksom på at vi hadde flydd sammen dagen i forveien, der han responderte med at det var noe kjent med ansiktet mitt. Tonen var definitivt satt for turen. Den siste bagasjen tok litt tid å få lastet om bord, men vi trillet av gårde et par minutter etter oppsatt rutetid. Disse Airbus 319-maskinene til bolaget er ikke noen rakett med tilnærmet full kabin om bord, men oppover kom vi oss nå.
Kabinbesetningen bestod i tillegg til de to danskene av en trivelig norsk dame. Hun kjente også til favorittpurseren fra min første Barcelona-tur, noe som var artig.
Frokosten kom på bordet fra den danske purseren og ikke overraskende var innholdet identisk som dagen i forveien. Fortsatt smakte den økologiske yoghurten noe merkelig, men med tanke på at det nesten var lunsjtider for meg gikk den ned. Kabinbesetningen gikk smilende rundt med flere runder med både te og kaffe. Etter det sedvanlige toalettbesøket ble det tid til en prat fremme i galley, der purseren kunne fortelle meg at han fløy Airbus i alle størrelser, både på kort – og langdistanse. Kanskje jeg er så heldig å treffe på han senere?
Det ble landing et par minutter før oppsatt rutetid, med påfølgende taxing inn til gate A2. Været i Genève var betydelig bedre enn gårsdagen, noe som var trivelig. Jeg kunne si på gjensyn til den danske purseren, som gav meg et solid glis på veien ut av –
KBP.
27. august 2014, kl. 11.25:
SK1610 Genève (GVA)– København (CPH)
SAS Plus
Airbus 319-132
Denne onsdagen ble det gate A2 på «Viger Viking» og meg. A2 ligger spesielt glimrende til med tanke på Milage Run, da du kommer ned i denne korridoren omtrentlig rett ved rulletrappen opp til tax – free butikken. Jeg brukte sikkert bare tre minutter fra jeg gikk av maskinen til jeg var tilbake ved gaten igjen. Jeg orket ikke å finne loungen, og ville heller fokusere på å nyte folkelivet i gaten. Omtrentlig klokken 11:00 startet ombordstigning for turen tilbake til København. Sveitserne kjører knallhardt på prioritert ombordstigning. Her var det to rekker på hver sin side av skranken, en for Plus/Gull/Diamond/Pandion og den andre for resten av gjengen. Selvsagt måtte jeg komme meg om bord som den førstemann og den mannlige danske purseren ønsket hjertelig velkommen tilbake. Den kvinnelige danske purseren trodde ikke på at jeg skulle tilbake, og fikk tidenes latterkrampe når hun så at jeg steg om bord igjen. Hun annonserte derfor over høyttalerne følgende melding:
«Så ønsker vi hjertelig velkommen tilbake til vår yndlingspassasjer».
Stemningen var definitivt satt for tilbaketuren til København! Jeg kommer til å leve en stund på den setningen der. Det var tydelig at belegget ikke skulle bli det store på denne turen. Hele 7 rader var satt av til passasjerer i Plus, men vi var kun fem passasjerer der fremme. Som dere sikkert skjønner, fikk jeg dermed hele 1
ABC for meg selv. Totalt var vi rundt 70 stykker om bord, slik at maskinen var definitivt lettere enn på veien nedover. Tidlig ombordstigning og lite passasjerer betydde at vi kom oss avgårde fra gaten fem minutter før oppsatt rutetid. Flytiden skulle være én time og førtifem minutter til København i dag, en liten motvind med andre ord. Et par maskiner skulle ta av før oss, før vi kom oss oppover i skylaget. Farvel, Genève og takk for oppholdet!
Vi nærmest spratt opp på marsjhøyde og den mannlige danske purseren kunne sette i gang serveringen til oss i Plus. For variasjonens skyld serverte de i dag pastasalaten med kreps, selv om det så ut til at krepsene hadde løpt forbi. Det var mest pasta etter hva jeg husker. Om de hadde økt mengden kreps, tror jeg at denne kunne blitt et bra alternativ. Purseren kom selvsagt med Orrefors- glass til Colaen. Han lurte på om jeg ikke ville ha noe mer, men jeg var fornøyd for øyeblikket. Igjen var de flinke til å gå flere runder med både kaffe og te til de som ønsket dette. Gjengen fremme i Plus ble selvsagt ekstra godt passet på. Maten ble raskt ryddet vekk, og jeg kunne få gjort unna litt jobbrelaterte saker igjen.
Det ble også tid til en prat med den norske stewarden og den mannlige danske purseren i fremre galley etter et toalettbesøk. Tilsynelatende virket det som at de synes det var morsomt at jeg fløy frem og tilbake over Europa, men var glade for at jeg valgte å fly med
SAS. Vi nærmet oss Danmark med stormskritt igjen.
På innflygningen til Kastrup var det en del turbulens, men vi kom oss greit ned igjen på bakken. Taksingen ble nokså lang siden vi skulle helt inn i «skammekroken» på gate A4. Den mannlige danske purseren takket hjerteligst for turen, tok meg i hånden og håpet at han så meg igjen senere. Jeg måtte bare takke igjen for god service.