View Single Post
Old 14-10-2014, 21:02   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Drivstofftillegg, burde det ned nå?

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Jeg har nå alltid ment at drivstoff var en (stor) del av det å drive flyselskap, og har vel aldri helt skjønt meningen med å kalle det et eget tillegg..
En av grunnen er at det er tradisjonelt sett har vært enklere å tukle med drivstoff-tillegg (YQ) i alle billettsystemene enn med prisene, og enklere/raskere å justere den enn prisene.

I USA er det også en prosentbasertavgift (7.5% ticket tax) som selskapene må betale til FAA basert på billettpris, men ikke på alle tillegg. Dvs. at selskapene tjener ekstra på alt de selger utenom, og jeg mistenker at YQen er/har vært utenfor taxen.

For den jevne reisende så er det toalsummen som teller og man har egentlig lite forhold til drivstofftillegget. Det spiller jo egentlig kun en rolle om man skal ha bonusbilletter eller har rabatt på billettprisen (evt. Cashpoints og andre revenuebaserte opptjeninger).

Personlig liker jeg det ikke, fordi det slår ut på bonusturer, men noen av resonnementene for å ha det skjønner jeg.