View Single Post
Old 08-10-2014, 13:19   #5
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS Trafikktall SEPT 2014

I motsetning til SAS som bare hadde en økning på 3,1% i gjennomsnittlige sektorlengde, så hadde Norwegian en økning på hele 20,5%. Hovedforskjellen er med andre ord Norwegians nye langdistanseaktivitet, mens SAS forklaring hovedsaklig er knyttet til at de fikk inn en tidligere LAN A343. Til å være en legacy carrier med langdistansenettverk er den gjennomsnittlige sektorlengden hos SAS relativt lav med bare 1167 km. Norwegian som er bare begynt sin langdistansevirksomhet har en helt annen profil enn SAS med gjennomsnittlige 1503 km pr sektorlengde.

Med en slik stor forskjell i endring på sektorlengde vil dette også komme til uttrykk i endringer i yield. Som eksempel hvis vi ser på to t/r flighter i slutten av oktober med SAS:

Strekning | Avstand | Pris (1xT/R GO) | Enhetspris
OSL-LHR | 1207 km | 3663 NOK | 1,52 NOK/km
OSL-EWR | 5949 km | 9632 NOK | 0,81 NOK/km

En rimelig grei illustrasjon av forskjell i inntekter pr flydd km mellom kortdistanse og langdistanse.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote