I motsetning til
SAS som bare hadde en økning på 3,1% i gjennomsnittlige sektorlengde, så hadde Norwegian en økning på hele 20,5%. Hovedforskjellen er med andre ord Norwegians nye langdistanseaktivitet, mens
SAS forklaring hovedsaklig er knyttet til at de fikk inn en tidligere
LAN A343. Til å være en legacy carrier med langdistansenettverk er den gjennomsnittlige sektorlengden hos
SAS relativt lav med bare 1167 km. Norwegian som er bare begynt sin langdistansevirksomhet har en helt annen profil enn
SAS med gjennomsnittlige 1503 km pr sektorlengde.
Med en slik stor forskjell i endring på sektorlengde vil dette også komme til uttrykk i endringer i yield. Som eksempel hvis vi ser på to t/r flighter i slutten av oktober med
SAS:
Strekning | Avstand | Pris (1xT/R GO) | Enhetspris
OSL-
LHR | 1207 km | 3663
NOK | 1,52
NOK/km
OSL-
EWR | 5949 km | 9632
NOK | 0,81
NOK/km
En rimelig grei illustrasjon av forskjell i inntekter pr flydd km mellom kortdistanse og langdistanse.