Hvis du ikke er "100 % gira" er det ihvertfall en idé å ta en prøvetime eller to med instruktør igjen, og se om lysten kommer. Generelt er det gjerne ikke en idé å begynne med noe du ikke er skikkelig interessert i, - spesielt ikke
PPL-A som krever mye tid, penger og motivasjon.
Du har ikke nevnt hvor lang i prosessen du kom, - var det bare noen timer du fløy, eller har du fortsatt gyldig teori og medical?
Selv tok jeg
PPL-A i 2011 og har flydd i underkant av 300 timer siden da, og har kjøpt meg inn i to andelslag (en PA28-140 og en Super Decathlon). Timepris varierer fra 1200kr for en C152 til 1900kr for en C172 med G1000. (dette er Bergen Aero Klubb)
Tilgjengeligheten på fly i Bergen er veldig god, spesielt ettersom aktiviteten har gått vesentlig ned på grunn av:
- Krav til flygeplan for alle flygninger (spesielt eldre personer gav seg da, og for min del er det blitt færre av de impulsive turene).
- Nye krav til fornying av ID-kort (bakgrunnsjekk av jobb/utdannelse og bosted siste fem år, to elektroniske kurs).
- Timeprisene er gått opp (på grunn av økt forsikringspremier og mindre aktivitet (de kalenderbaserte kostnadene deles på færre flytimer)).
- Få flyleger i Bergen og høyere priser (2.700kr for billigste medical i Bergen).
Angående mikrofly så drev jeg med dette selv tidligere, men gikk over til
PPL-A av flere årsaker:
- Behov for mer enn to seter.
- Min personlige oppfatning av at mikrofly ikke er like sikkert som småfly, på grunn av;
a) Det ikke stilles tilstrekkelige krav til dem som utfører vedlikehold på mikrofly (har sett en del skremmende eksempler).
b) Kravet til utdanning er uforsvarlig lavt (tok selv mikrofly-teori på et helgekurs i Lillestrøm og var lite imponert over hvilken forståelse man satt igjen etter kurs).
c) Det er urovekkende mye Biltema-deler på de mikroflyene jeg har sett/flydd. Da føles det langt sikrere når man får sertifiserte deler med dokumentasjon på opphav.
d) Personlig mener jeg at mikrofly burde bli underlagt Luftfartstilsynet og stilt strengere krav til.
Jeg vil også foreslå å se nærmere på LAPL-A, som gir deg nesten samme rettigheter som
PPL-A (maks fire seter, opp til to tonn) men har lavere krav til timeantall (30 vs. 45 for
PPL-A):
http://www.flynytt.no/articles/items...-for-lapl.html