View Single Post
Old 22-08-2014, 00:40   #2
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Default Re: Det store sommereventyret

Det ble etterhvert på tide å komme seg videre mot turens hovedmål Machu Picchu og dermed bar det opp i fjellene til byen Cusco som er den gamle hovedstaden i Inka-riket.
Hadde kjøpt billett med Star Peru som kostet en 700 kroner en vei, flys med BAe 146 og tar litt over 1t.

Utsikt over Andesfjellene, var slik omtrent hele veien og herlig å stirre ut vinduet fra 1A.

Skulle være omtrent en uke i Cusco før jeg bega meg ut mot Machu Picchu, delvis for å se og oppleve ting der og i området rundt, men mest fordi byen ligger 3400 meter over havet, noe man merker relativt kjapt etter å ha gått av flyet. De første 2 dagene for min del var omtrent som å være småfyllesyk med litt vondt i hodet, slapp og lite matlyst. Heldigvis har man en naturlig kur på symptomer på høydesyke her, nemlig te brygget på coca-blader. Oh Store Wikiepedia har følgende å si om det: “A cup of coca tea prepared from one gram of coca leaves (the typical contents of a tea bag) contains approximately 4.2 mg of organic coca alkaloid.[1] (In comparison, a line of cocaine contains between 20 and 30 milligrams”.
Så de første dagene ble relativt rolige, gikk rundt og kikket litt, pratet med folk og leste.

Uteområdet på hostellet i Cusco, godt og varmt i solen og man ble fort solbrent, mens i skyggen var det ganske kjølig. Snitt makstemp er 19 grader, mens snitt min temp er omtrent 0, så fine temperatursvingninger.

Plaza de Armas, hovedplassen, lå et par min gange fra hostellet.

Parade, hvor både militæret, skoler og foreninger deltok. Absolutt alle marsjerte, noen mer vellykket enn andre. Spurte tre forskjellige personer om hvorfor det var en parade og fikk tre forskjellige svar.
1: Hadde noe å gjøre med en helgenen
2: Skoleparade
3: Finale i fotball VM var samme dag.

Drev også med litt aktiviteter, som blant annet klatring av typen Via Ferrata (satt ut ståltrinn og vaier man klatrer langs, mer nybegynnervennlig en tradisjonell klatring med tau, mindre utstyr) med Zip Lining ned, samt elverafting dagen etter.

Sammenlignet med elveraftingen jeg gjorde på Zambezi i vinter var dette heller en padletur i fantastisk natur.

https://www.youtube.com/watch?v=Z5yM...ature=youtu.be

Kort video som viser hvordan det for det meste var

Henshaw is offline   Reply With Quote