View Single Post
Old 18-07-2014, 11:00   #54
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: Satelittbasert presisjonsinnflyvning på kortbanenettet

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
De får vel sikkert landet? I tillegg diskuteres det lenger opp i tråden at andre løsninger gir andre minima, og ikke nødvendigvis dårligere sikkerhet men at det kan gå på bekostning av regulariteten. Jeg er ikke i stand til å vurdere dette.
Min kommentar var ikke veldig seriøst ment...
Er det fint vær og man ser banen får man landet selvfølgelig. Men skulle man miste signaler gir ikke systemet andre opsjoner enn å avbryte innflyging (om man ligger i skyer selvfølgelig). Ja, det finnes andre systemer, men ikke nødvendigvis samme lave minima.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis man mener at SCAT-1 er det eneste som fungerer så er den andre løsningen å la staten kjøpe alt av hardware (i den grad det er mulig) som så leases ut til eventuelle anbudsvinnere (for sertifisering/bruk). Hvis det ikke er mulig er ikke anbud en spesielt god løsning.
Jeg mener ikke at SCAT-1 er eneste som fungerer. Men det er ingen løsning at staten kjøper hardware og leaser ut. Det betyr i så fall at det må være Dash8 som benyttes for at hardware skal leases ut av staten, og det er vel neppe aktuelt.

Skulle gjerne sett EGNOS i hele Norge, men er det ikke mulig å få god nok tilgjengelighet så er det ikke mulig. Hvis jeg ikke husker helt feil vil det komme flere satelitter i høyere baner om noen år, så det vil nok løse problem med signaler.
TCAS is offline   Reply With Quote