Jeg har ikke transfer på
OSL og bedømmer derfor flyplassen kun som avreise- eller ankomsflyplass. Kjenner meg ikke igjen i mange av beskrivelsene her i det hele tatt selv om det tidvis er kaotisk ved passkontrollen og non-schengen, noe politiet delvis er skyld i dessverre.
Jeg opplever
OSL som en flott og meget effektiv flyplass, noe de også har fått flere internasjonale priser for. Den er pen arkitektonisk, ryddig, lys, effektiv, korte gåavstander og relativt lite køer sammenlignet med andre større flyplasser. Jeg har reist mye internasjonalt og synes
OSL slår 80% av flyplasser med samme størrelse (antall pax) eller større. Ja,
OSL er langt unna
SIN,
ICN og
MUC men at det er en hjenedød flyplass (hva enn man legger i det...) klarer jeg ikke å se.
Ser også utfordringen da reisende både vil ha en stor flyplass med godt rutetilbud og store arealer men samtidig ikke vil ha store avstander, noen vil ikke ha butikker da det er alt for "kjøpesenter" mens andre vil ha flere butikker og større shoppingmuligheter eksempelvis. Alle vil uansett ikke bli tilfredsstilt.
Når det er sagt så pågår det enorme utbyddingsprosjekter samtidig som det blir innført forenkelt tollbehandling så mange av problemene som påpekes vil forhåpentligvis løses når dette er klart.
But haters are always gonna hate...