SAS-konsernet kan bli rammet av nye pilotkonflikter. Nå er det Widerøe-pilotene som er hisset opp av
SAS-pilotene.
Igår satte Widerøe-flygerne seg i forhandlinger med Widerøe-ledelsen i forbindelse med at 40-50
SAS-piloter planlegges overført til Widerøe når
SAS Commuter legges ned og rutene på Vestlandet overføres til Widerøe, skriver Dagens Næringsliv.
– Vi er bedt om å gi rettigheter ifra vår tariffavtale til
SAS-piloter. I den forbindelse har vi bedt om de samme rettigheter i
SAS dersom våre piloter blir overtallige. Vi har fått klare signaler på at vi ikke kan forvente oss å få den samme type rettigheter, sier leder for Widerøe-flygerne Tom Liverud til DN.
Dagens Næringsliv skrev lørdag om konflikten mellom
SAS- og Braathens-pilotene i forbindelse med sammenslåingen av
SAS og Braathens. Krangelen dreier seg om retten til å beholde ansiennitet, lønn og kapteinsposisjoner i det sammenslåtte
SAS Braathens.
– Vi har stor sympati for Braathens holdning til likeverd. Det vi mener er at like kompetansegrupper skal behandles likeverdig, sier Liverud.
I Widerøe-saken er det retten til kapteinsposisjoner og retten til å velge hvilken base man vil være stasjonert ved, som er utfordringen. Det er langt mer populært å være ansatt ved Oslo-basen enn ved Hammerfest-basen, og de med lengst ansiennitet får velge først.
– For en kaptein som har Oslo-base og har fløyet i
SAS Commuter i 15 år, vil det være helt uaktuelt å akseptere at han blir styrmann på Widerøes Hammerfest-base, sier leder for Commuter-pilotene Lars Ola Bækkevold til Dagens Næringsliv.
Det ble i vår bestemt at
SAS Commuter skal legges ned, og produksjonen overføres til andre deler av konsernet, blant annet til heleide Widerøe. I den forbindelse ønsker man å leie ut
SAS-pilotene til Widerøe. Commuter-pilotene satte da opp et sett med betingelser overfor
SAS-ledelsen for at de skulle være villige til å følge med over til Widerøe.
Widerøe-pilotene er irritert over at
SAS-pilotene krever rettigheter i Widerøe uten at Widerøes piloter vil få de samme rettighetene i
SAS-systemet.
Ettersom ledelsen i
SAS og Widerøe ennå ikke har lykkes i å komme til enighet med sine piloter, er overtagelsen av rutene forskjøvet til senest april.
www.dn.no