View Single Post
Old 04-06-2014, 17:18   #65
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Tror nok BA har merket at det er en ny aktør fra Skandinavia til USA, og derfor finner man slike merkelige prisforskjeller som dette:
OSL-LHR-JFK t/r = kr 6046 (7. og 15 juni)
LHR-JFK t/r = £ 752 = kr 7520 (identiske flighter LHR-JFK som fra Oslo)
Dette er eksempler jeg brukte i min tid som IATA Tariff Instruktoer i 1989 - 1994 og selv om Busy Bee summet rundt Fornebu var det ikke mye DU paa den tiden heller. Skal se om jeg finner min gamle Manualer

@TOS - det har absolutt med Nonstop vs. via aa gjoere, men ikke paa 1-2 Tier, dette er 3-4 tier i prismodellene:

1. Tier - Home market nonstop to New Destination vs Home market via xxx to Destination. (CDG-NYC vs CDG-LHR-NYC)
2. Tier - Destination nonstop to Home market vs via Destination xxx to Home Market. (NYC-CDG vs NYC-LHR-CDG)
3. Tier - Market via Home Market to Destination. (ARN-CDG-NYC vs ARN-NYC)
4. Tier - Destination via Home Market to Market. (SFO-CDG-NYC vs NYC-ARN)
5. Tier - Home Market via Destination to Market. (CDG-NYC-BOS vs CDG-BOS)
6. Tier - Market via Destination to Home Market. (BOS-NYC-CDG vs BOS-CDG)
7. Tier - 2nd Market via Home Market to Destination (BSL-CDG-NYC vs BSL-xxx-NYC)
8. Tier - Destination via Home Market to 2nd Market (NYC-CDG-BSL vs NYC-xxx-BSL)

Alle disse modellene beskrevet over inngaar i de noedvendige analysene foer en rute aapnes (samt endel Tiers (9-14)) som jeg ikke har tatt med. Disse tiers legges ogsaa inn i Prissystemene og sammen med Proratering brukes disse til aa styre tilgjengelighet - i det klassiske (fordi det har vaert slik siden 1980 tallet ) eksemplet til LN-KGL over, brukes Availablity til aa styre antall seter slik at man selger mere LHR-JFK dvs. du vil finne seter tilgjengelig LHR-JFK i "X"-Klasse lenge etter at OSL-LHR-JFK staar som utsolgt.

Saa jeg er uenig i at det saapass enkelt som du fremstiller det, det har absloutt mye med Nonstop vs via xxx aa gjoere samtidig som det har betalingsviljen (og ikke glem evnen! (priser beregnes ogsaa ved hjelp av BNP)).

Som det finnes kompleske modeller i din verden - saa finnes slike ogsaa i fly markedene - her sitter endel av oss paa mye informasjon som jeg gjerne deler !