Re: Simulatortrening for krevende flyplasser
De forskjellige selskapene kan ha forskjellige rutiner omkring dette, men generelt kategoriserer man flyplassene etter "A, B og C", der A ikke krever spesielle forberedelser, mens man til B pålegges en self briefing før operasjon der - og på C skal man ha en egen check out, enten i sim, eller med instruktør i flyet. Dette er rutinene hos Thomas Cook, og de er nok ganske like over hele fjøla.
Eksempler på C- flyplasser hos oss er; Madeira (kort bane og vanskelige vindforhold), Skiathos, ( banen er så kort at man f.eks ikke kan lande på våt bane der med A321), Kristiansand (kort bane), Tromsø (kort bane fra nord, sammen med steep glide - A321), Salzburg (terreng)...osv
Merk at det som er tilfredsstillende landingsdistanse for en B737 nødvendigvis ikke er det for en A321 - som typisk lander med 10 tonn mere, og kanskje 10-12 knop høyere landingsfart Vref.
Tally-Ho
|