View Single Post
Old 21-05-2014, 21:41   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Prissammenligning US-Norge ...

Her var det utrolig mye hummer og kanari. Selv traadstarter, som jeg har stor respekt for, snubler jo paa startstreken og sammenligner et SAS salg som har reiseperiode 03/11 - 19/03/2015 - med Delta priser naa i sommer (jeg gaar ut i fra det er sommerpriser - ellesr er Delta og Attallantta utrolig mye dyrere enn hva vi ellers har tilgjengelig i USA.

Fordi jeg baade handler mere Transatlantiske billetter enn de fleste her paa forumet (ja mer enn selve SQ777) og fordi jeg har blitt godkjennt som Pendler av Skatt Øst sitter jeg med et godt sammenlignings grunnlag (og jeg sitter aa fyller ut selvangivelsen for Norge med nettopp mine billettregnskap akkurat i disse dagene).

Som en digresjon Wahoo - saa er svaret paa Verdens Store spørsmål = 42 og ikke Norwegian

Jeg kan trekke fra billigste reisemaate paa de dagene jeg reiser, saa jeg maa lagre endel dokumentasjon for hver reise (naa var jeg med paa aa utvikle Fare Quote Product (FQP) i Amadeus i sin tid, saa jeg har en god verktoeykasse ) men jeg sjekker alltid:
- Solgt i Norge vs. Solgt i USA.
- Start i Norge vs. Start i USA.
- Salg/Kampanjer som det SAS kjoerer akkurat naa.
- Kombinasjoner innenfor rimelighetens grenser (reisetid ikke overskrider 24t.)

Og i 2013 var det stort sett billigst aa starte reisen og kjoepe den i Seattle i USD. Men utenom kampanjer / salg dreide forskjellene seg ikke om mere enn et par hundre kroner noe som reflekteres om vi gjoer en sammenligning i den perioden SAS kampanjen gjelder (Seattle er ikke med i SAS sitt salg):
- Seattle - Oslo 12/11 med retur 03/12 kjoept i Seattle NOK 6095.00
- Oslo - Seattle 12/11 med retur 03/12 kjoept i Oslo NOK 6424.00

@SQ777 kampanjer / salg kjoeres noedvendig ikke paa samme tid i alle markeder, saa etter den 26 Mai som er siste dag i SAS sitt salg kan ditt eksempel fort snues opp / ned og fra SFO blir det biligste. Til helgen er det Memorial Day og det er en weekend med mye salg hos "Brick and Mortar Stores" blant annet er det mye salg paa biler (og selges mye biler ) men i forrige uke hadde Air France salg paa Premium Economy og Business Class med priser rundt USD 2200.00 San Francisco - Paris t/r i Business Class, saa aa sammenligne en kampanje pris i et marked med "normale" priser i et annet markedt blir litt feil.

@Wahoo - jeg tror du stokker kortene litt vel grundig, det er de ansatte og ikke selskapene som "frykter" Norwegian - og spesiellt frykter (som jeg) Norwegians modell av organisering av ansatte gjennom Bemannings byraaer - vi som har jobbet for bemannings byraaaer kjenner vikrleligheten og for min egen del maa jeg si at oppdrag via bemanningsbyraa er det absolutt siste jeg vil ta paa meg (heldigvis kan jeg ennaa velge ).

De Amerikanske flyselskapene er vesentlig bedre vannt med konkuranse og skikkelig toeff konkuranse enn hva Norwegian er (kjos have seen nothin yet) Se paa hvordan Delta forsoeker aa knuse Alaska Airlines her paa vestkysten i disse dager, Alaska tar ikke en Skaanvik og klager paa alle andre, nei det har tatt opp konkuransen og saa langt har Alaska (og vi som kunder) vunnet 1,2,3,4 runde.

Norwegian er muligens store i Norge, men det er et lite selskap (totalverdien er midnre enn hva Sheryl Sandberg har gitt til kvinnesaken (Lean In)).

Last edited by dc-8-63; 21-05-2014 at 21:42. Reason: rettet 1% av skrivefeil
dc-8-63 is offline   Reply With Quote