View Single Post
Old 21-04-2014, 00:09   #2
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

OBB 5 Re: DPS-PER-MEL/ADL-BNE-WLG (2013/2014)

26.11.2013: QZ8418
Denpasar/Bali (DPS)-Perth (PER)
AirAsia (Indonesia)
Airbus A320-200, PK-AZD
Economy (Promo)

Reisen starter den siste dagen av i alt tre måneder i Asia. Jeg har tidligere beskrevet reisen fra Oslo via Istanbul til Bangkok, og oppholdet på den thailandske øya Ko Samet. Videre har jeg unnlatt å skrive rapport fra reisen gjennom Kambodsja og Vietnam, da den ikke inneholdt flyreiser, noe jeg synes er en forutsetning på et flyforum. Jeg konsentrerte meg derfor heller om reisen fra Hanoi via Bangkok til Mandalay, og skildret deretter opplevelsene gjennom Myanmar, og fortsatte med øyhoppingen i Malaysia, Singapore og Indonesia, som ender her på Bali. Det er her jeg tar opp tråden og fortsetter fortellingen.

Verdenskjente Bali, sør i Indonesia, er australiernes Ibiza, Alicante og Gran Canaria. Som en av mine australske venner fortalte meg; ”det er billigere for oss å reise en helg til Bali enn å ta en helg et sted i vårt eget land.”

Den australske invasjonen av dette indonesiske feriestedet er ikke mulig å unngå som turist på Bali. Gateselgerne roper ”G’day, mate” og barene lokker med ”brekky” og billig øl på hvert hjørne. Hvor enn du går hører du aksenten fra sør, og selv om jeg ikke har vært så mye i Syden, er det noe som sier meg at sydenfolk er nokså like. Disse bleke overarmene, de store tatoveringene, det platinablonde håret, ølmagene, den ukritiske selvtilliten, ølen som nytes til frokost, de tykke gullkjedene og XL-fotballdraktene har jeg sett før.

Det var derfor ikke vemodig å reise fra Bali, men det var spesielt å forlate Asia etter tre måneder. Nå ventet sikkert en firedobling i priser i tillegg til at det var slutt på å betale seg ut av problemer. Jeg visste ikke hva jeg hadde i vente da taxisjåføren hentet oss grytidlig på hotellet denne morgenen, men jeg gledet meg.

Flyet til Perth hadde avgang på ukomfortable 05:55, men til en lav pris (8-900 kroner per person) og god erfaring med å sove på morgenflyvninger, hadde jeg foreløpig lite å utsette.

Bali har en av de travleste flyplassene i Indonesia. Den moderne flyplassterminalen er oversiktelig, og minner om store internasjonale flyplasser som Bangkok eller Hong Kong. Innsjekkingsautomatene virket ikke, og køene foran AirAsia-skrankene var lange. Det var også mange sjekkpunkter – til stor irritasjon så tidlig om morgenen.

- Bagasjescan
- Skranke/bagdrop
- Flyplasskatt
- Kontroll av boardingpass før sikkerhetskontroll
- Sikkerhetskontroll
- Passkontroll
- Manuell sikkerhetssjekk ved gate
- Selve boardingen

Jeg hadde valgt sete 6A, og tok sikte på å få god utsikt over det australske kontinentet på vei sydover.

Det begynte å bli lyst, og utsikten over Denpasar og den sørlige halvøya på Bali var bra i det vi forlot den asiatiske asfalten for denne gang.

Mat var forhåndsbestilt, selv om jeg ikke er overbegeistret over disse sandwichene.

Etter en lang ferd over havet kom endelig det australske kontinent til syne. Dette er nordvest, i områdene vest for Port Headland og øst for Exmouth.

Etter hvert, helt ned til Perth, var utsikten oransje:

AirAsia har ikke så mange ruter til Australia, og av Indonesia AirAsias ruter er dette den ene av to som går down under. Den andre ruten er Denpasar-Darwin.

Fra Malaysia er det flere ruter, men disse opereres av AirAsia X mellom Kuala Lumpur og Perth, Adelaide, Melbourne, Sydney og Gold Coast.

Saltsjø:

Rundt Perth er det mer frodig enn i nord, og jeg fikk en fantastisk utsikt. Ikke en sky hadde vært å se siden vi møtte kontinentet helt i nord, og kapteinen meldte om 35 grader og en lett bris. Det hadde vært skiftende vindforhold underveis, men alt i alt en strålende flight sørover.

Perth ligger som en av de mest isolerte byene i verden, ved Indiahavets sørøstlige hjørne. Selve bykjernen ligger i en bukt noen kilometer inn i landet, mens Fremantle har selve havnen.

Jeg hadde forberedt meg på tid i grensekontrollen etter utallige timer med ”Grensevakten” og noen egne erfaringer fra regionen for noen år tilbake, men det gikk lekende lett. Jeg fortollet skoene jeg hadde gått med rundt i Asia, og var gjennom på et blunk.

Hei, Australia!

Last edited by SeatBelt; 21-04-2014 at 00:28.
SeatBelt is offline   Reply With Quote